Högläsning för barn är guld!

Så är det, högläsning för barn är guld värt. Och det ur flera aspekter; närhet och samtal med en vuxen, läsandet väcker frågor om nya ord, empatiska upplevelser, stimulerar förmågan till "ett inre seende" - till förmågan att föreställa sig nåt som inte syns - och det är vägen till kunskap.
 
Sist men inte minst; det är genvägen till eget läsande så småningom för det skrivna ordet har en annan grammatik och  annan syntax än det talade. Allt det som vi hoppar över i talspråket, allt det som vi drar ihop till ett ord blir exempelvis tydligt i skriven text.  Barn som redan har den kunskapen med sig när de börjar läsa själva, har fått en genväg till läsandets konst. Barn som inte har den måste lära sig den parallellt med att lära sig läsa rent tekniskt och det blir alltså dubbelt opp, mycket på en gång för den som börjar skolan.
http://www.svd.se/kultur/hoglasning-foder-fragvisheten_8039428.svd

Kommentarer
Postat av: Lennart Carlstedt

Bra! Håller helt med!

2013-04-04 @ 23:38:09
Postat av: Marie

Jag läser ofta för Mini och har alltid gjort. Det är precis som du säger en mycket trevlig stund.

Postat av: Suss

YESSS, jag har läst hela påskhelgen för lilla M, så rätt jag gjorde och så trött jag blev på den lilla, lilla gumman med det lilla, lilla bordet osv!

2013-04-07 @ 18:36:59
URL: http://leontina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback