Eventuell nedläggning av högstadiet i Töcksfors ...

... beskrivs i en insändare i tidnigen NWT som en katastrof för eleverna på den västliga kanten i kommunen. Nu ska eleverna inte  längre orka med fritidsintressen som fotboll och annat och skolarbetet ska bli lidande för att de får tillbringa lite längre tid i skolbuss hävdas det.. 
 
Jag förstår inte riktigt. Sillerud ligger ungefär lika långt från Årjäng och har nästan lika många invånare som Töcksfors. Inte har vi någonsin propsat på vare sig simhall eller  eget högstadium och barnen härifrån har då inte utmärkt sig med sämre skolresultat eller mindre fritidsaktiviteter. 
 
Det finns nåt glapp i argumentationen där. 

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Ibland tror jag det argumenteras bara för argumenterandets skull. Trevlig helg

Postat av: Lennart Carlstedt

Alla slåss för sin skola - det är mänskligt. En by utan skola förlorar mycket. Även om man såklart måste lägga ner de allra minsta skolorna. Men det är klart - i Varberg får vissa elever sitta på bussen 3 timmar per dag och det är kanske på gränsen..

Svar: Nu gällde mitt blogginlägg inte en byskola utan högstadiet i Töcksfors. Resten av skolverksamheten bli kvar o har chans att betydligt bättre lokaler.
Min övertygelse är att barn som bor glest behöver få ett rejält kompisutbud, åtminstone i skolan, en o två elever i genomsnitt per klass är för dåligt både för skolans sociala liv och pedagogiska.

Skolans organisation ska göras utifrån skolans behov, inte utifrån glesbygdspolitik, typ rädda byn, eller så. Den typen av räddningsaktioner får inte göras med barnens väl o ve som insats.
Inga Magnusson

2013-04-06 @ 22:27:14
Postat av: Anders aericsson

Hej Inga! För det första så skrev jag väll inget om simhallen men ok.. Sen så har ju Sillerud alltid gått och hört till högstadium i Årjäng eller? Rätta mig gärna om jag har fel!? Sen så tror jag nog barnen i framförallt Östervallskog har längre till skolan i Årjäng än vad Sillerudsbarnen har plus att dom inte behöver åka buss så långt redan från 6 års ålder! (Då till Töcksfors) Du kan se det som gnäll eller va du tycker är bäst men när det inte görs en ordentlig utredning utan man bara beslutar rätt upp och ner så tror jag nog du med innerst inne tycker det är nått som är fel! Speciellt när man ena stunden ser och hör att inget är beslutat men sen så är man stolt över en skolritning som är klar att byggas efter, som gäller alla kommunens högsatdieelever! Sen så har ni en förening ni ska vara stolta över som erbjuder fritidsintressen till barnen! Men hade jag bott där inget blir drabbat, vilket jag är glad för er skull, så skulle jag med inte tänka lika mycket på helheten!
Vi vill ju ha det bästa där vi bor eller hur!? Och då får man jobba för det! Och det är inte bara för att argumentera!
Ha en fortsatt trevlig vår! Hälsa gubben!
Hälsningar Anders

Svar: Jag skrev ett gediget svar på din kommentar men det försvann så jag gör om det igen, med risk för att du får två.Jag tog med simhallen eftersom det nyligen varit samma typ av palaver med den. Jo, barnen i Sillerud har alltid hört till högstadiet i Årjäng. Och?Vi har barn i Sillerud som har långt redan till sin bygdeskola, de som bor i Skogen, Egenäs o Gyltenäs. De har också långt till Årjäng, men det har gått i alla år. Utredningar om skolan i Årjäng har gjorts i omgångar, om lokaler för några år sedan och nu om organisation så det kan inte vara någon överraskning för den somhar följt med.Vi har bra föreningar i Sillerud men barnen åker också till Årjäng för sina fritidsintressen och jag kan inte tro att det är mindrehär än i Töcksfors. Jag respekterar att var o en argumenterar för sin egen bygd som du gör, mendu utgår jag ifrån att du /ni också accepterar motargument från en annan synvinkel. Till slut så måste några ändå lyssna på alla olika synpunkter och fatta beslut som tar hänsyn till allas behov och som är långsiktigt hållbara. De ska kunna göra det utan att bli trakasserade, i BUN, exempelvis. Vi har ett demokratiskt styrelseskick som innebär ge och ta, och som innebär att några folkvald måste ta ansvar. Ditt inlägg diskuterar sakfrågan men det finns i den här debatten exempel på rejäla övertramp med personangrepp. Trist.Jag ska hälsa till gubben från dig och du får ha en fortsatt bra söndag!
Inga Magnusson

2013-04-07 @ 06:30:10
Postat av: Anders Ericsson

Hej igen! Jag hoppas jag håller mig till sakfrågan! Skulle det bli personangr så hoppas jag folk säger till! För man måste skilja på det!! Även om frustrationen blir stor! Ha det gott!

Svar: Där är vi helt överens! Och med det kan vi hjälpas åt lite till mans ute i bygderna.
Inga Magnusson

2013-04-07 @ 07:47:45
Postat av: Caroline

Hej Inga!

Det är tråkigt med personangrepp. Bra och intressanta diskussioner förstörs så lätt när någon eller några tillåter sig att gå över anständiga gränser.

För övrigt tycker jag att det är mycket som är gott i att det är så många som känner engagemang och vilja i en stor och viktig sakfråga. Jag tycker att det är tecken på att men har en sund inställning till sig själv och sin tro på att man kan påverka saker. Det har ju lite löst (och ganska slarvigt ärligt talat) diskuterats kring demokratins innebörd under denna resas gång och att försöka hålla lite koll på demokratibegreppet tror jag är bra, eftersom dess innehåll faktiskt är föränderligt (på gott och ont). Att utgå ifrån att vi alla har samma syn på vad demokrati är kan nog också vara ett misstag.

Jag tänker att en viktig förutsättning för demokrati är att människor har en tro på att de kan vara med och bestämma och påverka sina liv. Om en kommuns invånare börjar känna maktlöshet är vi illa ute.

Med bakgrund av detta tycker jag att det engagemang som finns i bygderna borde vara något som politikerna skulle kunna känna en viss tacksamhet över. Det finns goda förutsättningar för att skapa en bra framtid för människor här om man upprättar en sund kommunikation. Detta måste vi alla ta ansvar för.

Vi har också skyldighet att informera oss eftersom förändringar av det slag som t ex en förändrad skolorganisation innebär är genomgripande och påverkar oerhört mycket. Personligen tycker jag inte om när man slarvar med detaljerna och jag tycker inte heller om när jag inte får tillgång till hur man tror att saker kommer att se ut. Det får mig att misstänka att man inte har funderat tillräckligt.

Till sist, att leva i en rörelse mot framtiden är alltid ett risktagande vilka alternativ man än väljer. Att ta makt över sitt liv på ett ansvarsfullt sätt är att ställa risker mot möjligheter. I en välfungerande demokrati borde invånarna ha möjligheten att fungera vuxet och jag har alltid tänkt mig att det är det vi strävar efter i vårt samhälle. Om denna strävan upphör i brist på förslagsvis respekt, kommunikation och uppriktig vilja att bli förstådd kommer det inte bli bra oavsett vilka beslut som tas i framtiden.

Att känna sig förtvivlad och desperat är inte så dåligt. Ur ett sådant tillstånd kan fantastiska saker komma om viljan till att samarbeta och få det bra är större än lusten att positionera sig och bråka.

Ha en fin vecka!
/Caroline


Svar: Hej Caroline!Tack för en fin kommentar med insiktsfulla och genomtänka synpunkter. Jag har försökt skriva ett svar men blev nedkopplad så jag försöker igen.
Visst är demokrati ett begrepp som tål att vrida och vända på. Det kan betyda olika saker. Ur samhällsvetenskaplig synpunkt så är det beteckningen vårt statsskick. Ur den aspekten så är det inte förhandlingsbart eller förändringsbart annat än vid grundlagsändring. Det innebär att folket väljer partier som ska styra mellan valen och partierna väljer de personer som ska företräda dem.

Men demokrati beyder också en skyldighet för de styrande att informera och en rättighet för medborgarna att kunna få information. Demokrati förutsätter också att det är tillåtet med en fri debatt som förhoppningsvis ska kunna vara saklig och fri från personangrepp, precis som du påpekar.
Än en gång tack för kloka tankar och allt gott till dig! /Inga M
Inga Magnusson

2013-04-08 @ 09:34:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback