Åldersblandat i skolan är inte bra.
Forskning visar att åldersblandat är negativt för barns lärande i skolan. Forskning är alltså generaliserande, man har mätt effekterna av åldersblandning på många skolor o under olika omständigheter o funnit att själva åldersblandningen är negativ. Sen kan det finnas andra faktorer på en skola som är positiva och som gör skolan bra, men just åldersblandningen drar resultatet neråt.
Dessutom finns det forskning som pekar på att barnen själva, om de får välja, inte vill ha åldersblandat för det innebär att man byter kamrater varje år. De vill hellre ha stabila grupper så att de kan bygga upp relationer på lång sikt.
För mig är det här motbjudande att ta in för jag trodde inte att det var så, men nu handlar det om gedigen forskning, så jag får acceptera faktum.
Senare under dagen skriver jag inlägg med bilder o text från läromedelsmässan i Karlstad igår torsdag.
Kommentarer
Postat av: Hannele
Dottern gick i en 6-7-8, det var pest.
Svar:
Inga Magnusson
Postat av: Znogge
Jag har undervisat i en 4-6 och det var ingen hit. Minns en kille i sexan som sa så här " Det är ok att jag är sämst i min årskurs men det är pest att vara sämre än alla fyror!" Jag och några kollegor genomdrev att vi blev av med det eländet...
Svar:
Inga Magnusson
Trackback