Åldersblandat i skolan är inte bra.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/modern-undervisning-far-underkant
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.317860-svenska-skolreformer-till-mer-skada-an-nytta
http://www.skolvarlden.se/artiklar/svenska-skolreformer-missar-malet
 
Forskning visar  att åldersblandat är negativt för barns lärande i skolan. Forskning är alltså generaliserande, man har mätt effekterna av åldersblandning på många skolor o under olika omständigheter o funnit att själva åldersblandningen  är negativ. Sen kan det finnas andra faktorer på en skola som är positiva och som gör skolan bra, men just åldersblandningen drar resultatet neråt.
 
Dessutom finns det forskning som pekar på att barnen själva, om de får välja, inte vill ha åldersblandat för det innebär att man byter kamrater varje år. De vill hellre ha stabila grupper så att de kan bygga upp relationer på lång sikt.
 
För mig är det här motbjudande att ta in för jag trodde inte att det var så,  men nu handlar det om gedigen forskning, så jag får acceptera faktum. 
 
Senare under dagen skriver jag inlägg med bilder o text från läromedelsmässan i Karlstad igår torsdag. 

Kommentarer
Postat av: Hannele

Dottern gick i en 6-7-8, det var pest.

Svar: Mmm de delar nog erfarenhet med många andra. Skam till säganes så trodde jag länge att åldersblandning var bra, men jag får inse att jag hade fel, fast det svider, för detta var en av mina käpphästar. Men när man släpper ut käpphästar på grönbete så vet man aldrig vad man får tillbaka. :-)
Inga Magnusson

Postat av: Znogge

Jag har undervisat i en 4-6 och det var ingen hit. Minns en kille i sexan som sa så här " Det är ok att jag är sämst i min årskurs men det är pest att vara sämre än alla fyror!" Jag och några kollegor genomdrev att vi blev av med det eländet...

Svar: Ja, jag trodde länge att det var bra men från barnens synpunkt och ur lärandesynpunkt är det nog ingen hit.
Inga Magnusson

2013-04-27 @ 11:11:49
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback