Någon lav


Det växer en märklig lav i vägen vid Hopbrôten, stenfärgad och växer liksom ihop med mossan. Någon som vet vad detta är?

Kommentarer
Postat av: Lena

Det ser ut att vara någon slags filtlav.

Har du sett?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1054455-doktorerar-i-hatsk-damp-debatt

Klart intressant att frågan lyfts, tycker jag.

Svar: Intressant artikel, jag var inne och läste den. Ja, det har blivit en debatt med en del hätskhet och rätt mycket prestige. Kanske vore den allra mest intressanta undersökningen i det här ämnet, den som kollar upp hur de diagnostiserade själva upplevt sina liv, med eller utan medicinering och med eller utan extra stöd i skolan.
Inga Magnusson

2012-09-04 @ 14:22:30
Postat av: Lena igen

Att pedagogiken fått vika för psykologin, när det gäller diagnos och behandling, är ett intressant perspektiv ut avhandlingen.

Kanske kommer ett utarmat skolsystem upp till diskusion som en betydande orsak till problemet?

Eller är det att hoppas på för mycket?

Svar: Den tidigare flumskolan med otydlighet när det gäller sociala krav och regler har missgynnat de här barnen, de har stort behov av fasta gränser. Likså har egen forskning och mycket grupparbeten i skolan varit negativa för dem, de har ju ofta problem med social kompetens och då slår det hårt mot inlärningen i de situationerna. Skolan kan absolut utformas på ett sätt som passar de här eleverna bättre och det görs ofta idag med den kunskap vi har. Sen kan man inte blunda för att medicinering kan betyda oerhört mycket positivt för många av barnen med de här diagnoserna. Och då ska de självklart få den utan att man skuldbelägger föräldrarna. Det finns forskning som visar att det inte finns några långsiktigt negativa konsekvenser. Kombinationen med rätt upplägg i klassen + enskild träning när det behövs + medicin vid behov är nog det bästa förhållningssättet. Det blir bara fånigt när prestige får avgöra. Det är avläsningen av den enskilda elevens mående som borde bestämma hur man ska hantera det hela. Man ska heller inte glömma att de här eleverna har ett väldigt driv och massor av energi när de väl får syssla med det de själva valt, men det kommer ofta senare i livet, efter skolan. I skolan finns många måsten som man inte kommer runt.
Inga Magnusson

2012-09-04 @ 17:09:26
Postat av: Lennart Carlstedt

Bra inlägg, Inga! Jag tycker du har bra attityder i skolfrågor.

Min fru är psykolog och arbetar mycket med de här barnen med Asperger och ADHD. När vi flyttade hit ner för tjugo år sedan var det på modet att säga att de här barnen hade uppfostrats av "kylskåpsmammor" och att det var därför de hade de här beteendena. Tala om att skuldbelägga mammorna! Hon har dessutom jobbat md Christopher Gillberg som är en mycket duktig forskare. Barnen behöver fasta rutiner och gärna en stödperson, något som inte alltid beviljas, ofta p g a okunskap från skolans sida (och ekonomiska skäl förstäs...). Och precis som du säger blir många hjälpta av medicin - snacket om att barnen blir narkomaner är totalt missvisande ochfelaktigt.

Det är oftast ingen motsättning mellan att ha ett neuropsykiatriskt och ett socialt förhållningssätt. En bra skolmiljö är ju bra för alla barn!

Men akta dig för Eva Kärfve. Hon är okunnig och tvärsäker. Hennes tes är att diagnoserna överhuvudtaget inte existerar. Och att hon är intresserad av scientologi får åtminstone mig att dra öronen åt mig...

Svar: Ja, Eva Kärfves dogmatiska inställning ger jag inte mycket för, den saknar verklighetsförankring och skulle jag tro, även forskningsförankring. Det är tråkigt att hon har bidragit till att infektera den här debatten och ställa olika möjligheter mot varandra, istället för att se dem som komplement. Framför allt så har hon bidragit till att skuldbelägga föräldrar helt i onödan.
Inga Magnusson

2012-09-04 @ 22:19:13
Postat av: Lennart Carlstedt

Tack Inga för ett svar som gjorde mig glad!

2012-09-05 @ 23:09:55
Postat av: Inger Maryissa

Men vilken spännande lav och färg på den !
vet tyvärr inte vad det är för sort.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback