Fyrhjulingsolycka igen!

Det händer alldeles för ofta. Himla roligt att köra, det kan jag förstå, men det här är farliga fordon och det är  bekymmersamt att det ofta är ungdomar som är inblandade. Är det för stora och snabba fordon som framförs för tidigt? Eller brister det i infon om hur de fungerar och ska hanteras? Är maskinerna felkonstruerade med för dåliga bromsar?  Körs det tillåtet eller otillåtet?  Är respekten för riskerna för låg? Borde det vara störtbåge och säkerhetsbälte obligatoriskt? Det måste finnas skäl till att det ser ut att vara fler och allvarligare olyckor med fyrhjulingar än med moped, som ju annars vanligen används av yngre tonåringar.
 
http://www.vf.se/nyheter/arjang/16-aring-allvarligt-skadad-efter-fyrhjulingsvurpa
http://www.nwt.se/arjang/article1172794.ece
 
Uppdaterat söndag: Den här stackars gossen verkar fortfarande betraktas som svårt skadad och har intensivvård. Medlidande och tankar går till hans familj, nära och kära, även om jag inte alls känner dem. Hoppas innerligt att det går bra med honom!
 
 

Kommentarer
Postat av: Ailas

Undrar om inte det är en kombination? Dålig respekt för både det ena och det andra.

PS. Skulle mycket gärna vilja ha med dig på mitt lilla diskussionsforum, där vi diskuterar smått som stort. Men förstår att du har ont om tid... Vi har folk från olika delar av landet, men Värmland är tomt och du är så insatt i många saker.

Postat av: Ailas

Undrar om inte det är en kombination? Dålig respekt för både det ena och det andra.

PS. Skulle mycket gärna vilja ha med dig på mitt lilla diskussionsforum, där vi diskuterar smått som stort. Men förstår att du har ont om tid... Vi har folk från olika delar av landet, men Värmland är tomt och du är så insatt i många saker.

Svar: Vore trevligt! Fast hur bär jag mig åt för att delta där?
Inga Magnusson

2012-09-22 @ 14:08:29
URL: http://ailasblogg.blogspot.se
Postat av: Herta

Undrar vad man skall med detta till egentligen, fyrhjuling alltså. Klart om man skall ut och ta hand om några träd eller nåt men det gör väl inte alla.

Svar: Dels är det ett nyttigt arbetsfordon på landsbygden, dels är det roligt att köra som nöje. Men något måste nog göras med säkerheten.
Inga Magnusson

2012-09-23 @ 19:25:37
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Herta

Arbetsredskap på landsbygden förstår jag, men som nöje. Kanske lite onödigt. Bensin skall väl inte användas i onödan om vi kan låta vli men som arbetsredskap förstår jag fullt ut.

Svar: På ett sätt kan jag förstå tjusningen med att köra motorfordon lite snabbare än man måste. Jag gillar egentligen motorsport, hängde på speedway för länge sedan när jag råkade bo nära en bana, körde lite fort på landsväg under ordnade former med min ungdoms motorklubb men tävlade inte, körde motorcykel en sommar för länge sedan. Men numera nöjer jag mig med att kolla på andra.
Inga Magnusson

2012-09-24 @ 06:43:05
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se
Postat av: Herta

:)

2012-09-25 @ 19:23:08
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback