Sandy ...

... kallas monsterstormen som drabbar USAs ostkust. Jag var lite skeptisk till hur svenska media målade upp ett katastrofscenario i förväg. Minns fortfarande hur man överdrev farorna med (de årliga!) skogsbränderna runt Los Angeles de år som sonen bodde där. Staden beskrevs som full av rök och hotad i sin helhet. När vi oroligt fick kontakt med sonen, övertygade om att han var på flykt undan lågorna, så jobbade han som vanligt i godan ro, han hade inte hört nåt alls. Så var det varje gång. Bränderna var rutin, inget som amerikanska media slog upp stort, kanske en notis.

Men nu verkar det i alla fall som att det är katastrofläge i vissa områden efter kusten på grund av Sandy. Måste vara ofattbart spöklikt när delar av en stor stad som NYC står stilla och blir mörk.

Kommentarer
Postat av: Landkrabba

Fartyget jag jobbar på trafikerar bland annat New York. Men det verkar som om vare sig hon eller systerbåtarna är i det området just nu. Och jag är väldigt glad att jag sitter här hemma i Kalmar med fötterna på soffbordet!

Svar: Skönt! Det låter lagom ansträngande just nu. Är förresten alla båtar en "hon".
Inga Magnusson

Postat av: Landkrabba

Alla båtar utom kraftpaket så som bogserbåtar och isbrytare, de "får" kallas han och har ofta mansnamn.

2012-10-30 @ 15:36:32
URL: http://landkrabba.blogg.se
Postat av: Inger Maryissa

Jo, ibland känns det som att media målar upp storm.-katastrof- scenarios lite väl mycket
och även på CNN
fast denna gång drabbades många ganska hårt, och det måste vara jätte-jobbigt
men en sak jag tänkt på,
och det är när det är andra stora stormar på vår jord...t,ex, i Asien, då skrivs det inte lika mycket
och är heller inte lika mycket på nyheterna.

2012-10-30 @ 22:03:23
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Mia

Att Sandy får uppmärksamhet i svenska media är helt OK, däremot kan jag fundera på storleken på uppmärksamheten. Många platser i världen är katastrofområden hela tiden... och får inte alls den här uppmärksamheten. Inte är vi USA - är USA så intressant för oss svenskar?

PS Jag förringar inte stormens konsekvenser över huvud taget - gör bara en jämförelse.

2012-11-02 @ 11:02:39
URL: http://miatankar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback