Högre lön ...

... för ett jobb som är mycket väl utfört, låter inte fel i mina öron. Jag förstår inte varför inte det ska gälla lärare också? Var inte det avsikten bakom den individuella lönesättningen?
 
Men sen kan det finnas problem med att bedöma vad som är ett bra lärarjobb. Resultat på nationella prov? Resultat på kommunala prov, lika för alla i kommunen? Resultat av enkäter till föräldrar och elever? Ska enbart resultat i förhållande till förväntad måluppfyllelse räknas eller också  förmågan att skapa trivsel i klassen?  Och vem ska bedöma? Ska man dra alla lärare på en skola över en kam, eller ska det vara en individuell bedöming? Det kan ju se väldigt olika ut mellan två klassrum på samma skola.
 
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/edholm-maste-be-stockholms-larare-om-ursakt_7611964.svd
 
 
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dra-tillbaka-beslutet-att-straffa-larare_7614284.svd http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dra-tillbaka-beslutet-att-straffa-larare_7614284.svd

Kommentarer
Postat av: Marie

Själv är jag rädd att den intensiva debatten om lärarlöner bara skapar ännu större missnöje hos lärarna. Det blir liksom så uppenbart hur otroligt liten chans att påverka lönen det trots allt är. Tar man en medellön där jag bor på ca 26-27 000 kronor och jämför med de lärare som har högst lön (oftast de äldsta lärarna grundskollärare) som då ligger på ca 29 500-30-500 så är det inte mycket att se fram emot.. Det blir några hundralappar varje år tills det är dags för pension...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback