Korkat om "rättvisa" i skolan!
Detta handlar inte om min skola utan om en annan skola, Augustenborgsskolan i Malmö:
http://www.expressen.se/kvp/elever-far-inte-ta-med-mattebockerna-hem/
Eleverna på den aktuella skolan får inte ta med matteböckerna hem för det kan bli orättvist om några får mer hjälp hemma än andra!
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/dags-att-forbjuda-larobocker-i-hemmet_7123193.svd
Det är ett resonemang som är så himla fånigt! Som lärare är jag naturligtvis jättetacksam om en del föräldrar har möjlighet att hjälpa sina barn mycket, då räcker min lärartid till bättre för de barn som inte kan få hjälp hemma! Och sammantaget får alltså alla barn mer hjälp än de skulle ha fått annars.
Skolan har krav på att alla barn ska få det stöd de behöver för att nå skolans mål och självklart blir det mycket lättare för alla om de barn som kan få mycket hjälp hemma får lov till det.
Barn får olika mycket hjälp hemma med skolarbetet och det måste jag som lärare acceptera. Självklart uppmuntrar jag föräldrar att hjälpa sina barn så mycket som möjligt med skolarbete och läxor, jag försöker också tipsa om hur man kan göra det på effektivaste sätt, till exempel träna läsläxan en kort stund varje dag istället för att sitta länge vid ett tillfälle. Om föräldrar är positiva till skolan så underlättar redan det för barnen att lyckas i skolan och känna motivation för den ansträngning som skolan innebär.
Samtidigt så är verkligheten sådan att föräldrar har olika mycket tid att ägna åt detta och olika mycket lust att hjälpa sina barn. Det går inte att stöpa alla i samma form. Som lärare är det min uppgift att ha koll på läget så att jag kan ge extra hjälp till de barn som inte får stöd hemma och försöka ta en öppen diskussion med föräldrarna om olika alternativ. Det går att bedriva undervisning utan läxor också men då måste man vara medveten om att inlärningstakten blir långsammare än med läxor förstås.
I artikeln skrivs också om problemet med att elever inte har med sig läxböcker tillbaka till skolan och att man därför väljer att ge läxor kopierade istället. Det låter däremot som fullt rimligt. Det kan bli väldigt svårt att bedriva undervisning om man planerat att gå igenom ett avsnitt i ett gemensamt läromedel med påföljande eget arbete i den egna boken, om en stor del av klasssen har boken kvar hemma.
Kanske borde vi satsa på digitala matteböcker som kan finnas med både i skolan och hemma när som helst, även vid sjukdom eller ledighet?
Digitala matteböcker lät ju strålande. Då kan man som förälder verkligen följa vart barnen ligger i matten.
När det gäller att ta hem matteboken är jag precis som du också för att eleverna gör det. Däremot har jag upptäckt att det finns tillfällen där det inte alltid är helt optimalt, det medför i alla fall vissa risker. Exempelvis när både föräldrarna och eleven vill att eleven ligger bra till i matten men samtidigt har eleven det inte så lätt för sig. Slutar då det hela med att föräldrarna "curlar" sitt barn igenom matteboken blir det inte särskilt mycket med den egna inlärningen, uppgifterna blir snarare bara avverkade. Samma sak gäller elever som bara vill "plöja" mattebok. De själva har en linjär syn på kunskap, den ska liksom bara betas av och sedan är man bäst. De betar gärna av uppgift efter uppgift både hemma och i skolan, men jag har lite svårt att se eftertanken i detta arbetssätt. I båda dessa fall ser jag gärna att eleverna arbetar i skolan så att jag har "kontroll" över både vad de verkligen kan och hur de tänker. Att de inte bara lär sig "matteboksräknande-" strategier utan även har lite mer bredd i sitt tänkande. Jag har inget formellt förbud för att ta hem matteboken för att räkna i den, men jag har heller ingen stående önskan att alla eleverna gör det. Det handlar snarare om en övervägning från fall till fall och allt för att ge eleven så goda möjligheter som möjligt. I andra fall kanske det är helt avgörande att matteboken kommer hem. Att sitta i lugn och ro tillsammans med någon trygg vuxen och få förklaringar som inte är "pedagogiska" utan kanske bara naturliga tillsammans med den som alltid har förklarat världen för en är kanske den bästa pedagogiken, speciellt om man börjat tappa lite självförtroende. Ja, jag skulle kunna fortsätta i all oändlighet att ge "min" syn på det här. Matte går jag ju igång på som du vet. :-) Spännande diskussion i alla fall....
Många skolor har slutat med läxor, arbetar under veckan på skolan i stället, och en del har läxhjälptid på skolan någon gång i veckan.
När jag läser detta så inser jag att min skoltillvaro är en ankdamm! Tur att jag inte jobbar på Augustenborgsskolan är min spontana tanke. Undrar om det inte var den skolan som stängdes en period för det var för stökigt...
Marie: Rättvisa som skäl för att inte ta hem matteboken är inte godkänt tycker jag. Men som jag skrev så duger skälet "många glömmer matteboken hemma". Du tar upp andra skäl att vara försiktig med att ta hem matteboken, skäl som är pedagogiska och rimliga. Det kan ju också finnas moment i matten som man vill gå igenom på ett gediget sätt och utmana eleverna med olika tänkesätt. Digitala matteböcker finns fast jag har inte testat någon. Man köper rätten till en och en bok och de kostar ungefär som en vanlig pappersbok. Visst är det spännande med matte.
Hannele: Kanske inte så många skolor men det finns de som gör så. Men om man ska få samma resultat som med (gjorda!) läxor så krävs som Du skriver att skolan ställer upp med läxhjälp (finns hos oss på elevens val tror jag) eller förlänger skoldagen med extra undervisning. Alltså om läxorna inte kompenseras så blir det en långsammare inlärning. Det kan man inte komma ifrån.
Znogge: Håller med. Vet inte om det var den skolan.
Här i Falkenberg har vi det s k "en-till-en-projektet" vilket innebär att alla elever har en bärbar dato som man kan ta med hem. Det bör ju då fungera att man lägger in matteboken där och på så vis kan ta den med hem. Vad anser du om detta med datorer till varje elev - det finns lite blandade uppfattningar här ?
Lénnart: Ja absolut om det funkar och eleverna fixar att dra dem fram och tillbaka och komma ihåg att ta med till skolan. Borde ju funka om man sparar både på datorns hårddisk och på skolans nätverk i en egen mapp. Om det är sparat på skolans nätverk och eleven har egen mapp med lösenord så kan de komma in på det hemma också antar jag utan att släpa datorn fram och tillbaka. Den principen fungerar ju på Robo Memo som vi använder på min´skola och som är ett program för att träna arbetsminne.
Ibland tänker man iPad istället, jag vet inte vad som är bäst. Den låter mer som en surfdator än en jobbdator.