Lagstifta om mindre klasser ...
... i grundskolan. Det är ett förslag från Metta Fjelkner, Lärarnas Riksförbund.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lagstifta-om-mindre-skolklasser_6954603.svd
Hon har rätt. Vi bör återinföra en lagstiftning om storleken på klasserna. Det fanns förr och kallades då delningstal, dvs det antal i elever i en klass som skulle innebära att klassen delades på två klasser. I årskurs ett och två så var delningstalet 25, alltså om det blev 25 elever i klassen så skulle den delas på två. Lätt att planera för skolledare också. De överiga delningstalen minns jag inte.
Nu kommer SKL (Sveriges Kommuner o Landsting) att hävda att det strider mot den kommunala självbestämmanderätten, men då kan man ju aktivt arbeta för ett förstatligande av skolan så slipper man detta intrång!. I nuläget så har vi en lagstiftning om att barn som har behov av särskilt stöd för att nå målen ska få det. Det kommer man inte undan, men det stödet betalas i allt högre utsträckning med större klasser eftersom resurserna inte räcker till allt. Och klass-storleken finns inget lagstiftat om så den går att tänja i budgetarbetet.
Sen är det en annan fråga hur resurserna ska fördelas mellan pojkar och flickor. Ibland väger man över åt att försöka uppmuntra de tysta flickorna som inte tar för sig (forskning visar att pojkarna tar för sig en stor del av lärarens tid i klassrummet!), ibland säger man att pojkarna lever i en antipluggkultur som måste motarbetas >(ska de få bra betyg utan att studera på allvar???)
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/bra-betyg-utan-att-vara-plugghast-tack_6954639.svd
För att vara tydlig; jag skriver nu om skolan i Sverige, inte specifikt skolan i min kommun eller skolan jag jobbar på.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lagstifta-om-mindre-skolklasser_6954603.svd
Hon har rätt. Vi bör återinföra en lagstiftning om storleken på klasserna. Det fanns förr och kallades då delningstal, dvs det antal i elever i en klass som skulle innebära att klassen delades på två klasser. I årskurs ett och två så var delningstalet 25, alltså om det blev 25 elever i klassen så skulle den delas på två. Lätt att planera för skolledare också. De överiga delningstalen minns jag inte.
Nu kommer SKL (Sveriges Kommuner o Landsting) att hävda att det strider mot den kommunala självbestämmanderätten, men då kan man ju aktivt arbeta för ett förstatligande av skolan så slipper man detta intrång!. I nuläget så har vi en lagstiftning om att barn som har behov av särskilt stöd för att nå målen ska få det. Det kommer man inte undan, men det stödet betalas i allt högre utsträckning med större klasser eftersom resurserna inte räcker till allt. Och klass-storleken finns inget lagstiftat om så den går att tänja i budgetarbetet.
Sen är det en annan fråga hur resurserna ska fördelas mellan pojkar och flickor. Ibland väger man över åt att försöka uppmuntra de tysta flickorna som inte tar för sig (forskning visar att pojkarna tar för sig en stor del av lärarens tid i klassrummet!), ibland säger man att pojkarna lever i en antipluggkultur som måste motarbetas >(ska de få bra betyg utan att studera på allvar???)
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/bra-betyg-utan-att-vara-plugghast-tack_6954639.svd
För att vara tydlig; jag skriver nu om skolan i Sverige, inte specifikt skolan i min kommun eller skolan jag jobbar på.
Kommentarer
Postat av: Pillan
Mindre klasser gör troligen att behovet av extra stöd till viss del kan minska....
Trackback