Få utbildar sig till lärare ...

... numera. Det lär vara i genomsnitt en sökande per plats till lärarutbildningarna och sen hoppar hälften av efter en termin eftersom de egentligen ville bli något annat och sökte till lärare i andra eller tredje hand.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/borja-med-att-lata-lararna-undervisa_6917223.svd
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aer-det-moedan-vaert-att-bli-laerare-2093
http://www.dagenssamhalle.se/debatt/laga-laerarloener-har-blivit-ett-samhaellsproblem-1526

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/dags-att-foerstatliga-skolan-1282
Arbetsgivarens (Sveriges kommuner och landstings) tidning konstaterar att det anställts fler lärare och att det är därför lönerna inte hänger med. Man får väl anta att det anställs så många lärare som det behövs. Självklart innebär det låga löneläget  att färre vill jobba som lärare. Sett ur livslöneperspektiv så lönar sig inte en de långa lärarutbildningarna.  Men en besvärlig och utsatt arbetssituation lär också bidra. Lärare måste numera använda sin arbetstid till en hel annat än undervisning; rastvakt, individuella undervisningsplaner, skriftliga omdömen (flera hundra sammantaget ett par gånger om året minst om man tar med alla elever och alla ämnen), jobb i dåliga lokaler, onödig administration, nya datorprogram som ska kunna hanteras (program som underlättar för någon annan i skolans värld exempelvis adminstratörer eller föräldrar eller den som vill kontrollera vad som gjorts men de underlättar inte för läraren) . 

Många  upplever att det hela tiden läggs på nya arbetsuppgifter utan att man får besked om vad som ska tas bort istället. Kanske måste man fundera över om inte staten borde vara skolans huvudman. Det kan vara lättare om det är samma nivå som både ställer kraven och betalar för att de uppfylls. Idag kommer kraven från staten och kommunerna ska betala. Det kan bli obalans. Och man kanske också måste skydda en del av arbetstiden så att X antal minuter per lektion reserveras för planering och efterarbete, tid som inte får ockuperas av andra arbetsuppgifter.

Nu skriver jag inte specifikt om min skola och mitt jobb utan om skolan i allmänhet i Sverige. Jag gillar verkligen mitt arbete och går dit glad i hågen varje dag. Jag ångrar inte att jag blev lärare, tycker att jag har världens bästa jobb med himla mysiga ungar + föräldrar och trevliga kollegor.

Kommentarer
Postat av: Lena

Undrar om vi får uppleva att skolan blir stalig igen? Som det är nu, är skolans budget som ett dragspel för kommunerna och det ger ingen stabil kvalitet.

2012-03-12 @ 08:30:51
Postat av: Inga Magnusson

Jag tror att skolan blir statlig igen. Det kommunala huvudmannaskapet har inte kunnat lösa problemen med eftersläpande lönesättning och fördelningen och lärares arbetsmiljö.

Postat av: Zarah

Jag funderar, med ditt resonemang behövs fler förändringar än inom skolans värld.



Ibland kan det vara en fördel att inte den betalande och de utövande är från samma "planet". Jag tänker på bl.a på biståndsbedömarna i kommunen, de som bestämmer vilka insatser våra pensionärer ska ha av t.ex hemtjänst, äldreboenden. Både beslutande och utförare är kommunanställda. I direktiven finns klara föreskrifter att biståndsbedömarna inte ska ta hänsyn till kostnader, det är därför olika yrkeskategorier. Trots det vet jag att det fler än en gång har gjorts påtryckningar från överordnande på biståndsbedömarna att de inte ska vara så generösa i sina bedömningar relaterat till ekonomin. Inte så lätt att vara tjänsteman under sådana förhållanden.



Å andra sidan kan jag instämma helt i att det borde gå hand i hand, de som har pengapåsen och de som ska utföra. Hur jag än vänder mig i tanken så är jag inte säker på vad som skulle vara bäst.



Med samma organisation som beslutande och utförare kan kvalitetskraven sänkas, blir kontentan av mina tankar.

2012-03-12 @ 12:51:37
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Zarah: Intressant med parallellen till vård och omsorg!

Jag vet inte om kraven skulle sänkas men de skulle i alla fall bli mer realistiska. Ärligt talat så är de kvalitetskrav som finns i skollagen och förordningar inte möjliga att uppnå till rimliga kostnader. Vi har eg inte råd att både bedriva bra undervisning och ha så mycket av individuell undervisning för varje elev och så mycket koll på varje elev. Lärare drunkna i arbete när man har 20 - 30 elever som alla ska ha olika arbetsgång och en individuell plan. Det går inte och kommer inte att gå, alla blir lidande. Likas´å är det för högt krav att alla ska nå godkänt i alla avseenden i alla ämnen. Vi har och kommer alltid att ha elever som klarar en del av grundskolans mål men inte alla. Förr kunde de få en etta eller tvåa i betyg och gå vidare med det. Men nu ska alla ha motsvarande gamla tiders trea och det funkar inte för alla elever pga olika omständigheter; förmåga, intresse osv.

2012-03-12 @ 13:49:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Znogge

Jag trivs också alldeles utmärkt med undervisningen och eleverna. Men allt det andra och den låga lönen trivs jag mindre med. Nej, skolan bör åter till staten men jag vet inte om staten nappar på det...

2012-03-12 @ 15:49:04
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Jag kommer från förskolevärlden och den förskola jag jobbade på fick år efter år, de högsta poängen i stan. Vi har något som heter balansen och är till stor del baserad på föräldraenkäter och lite annat.

Nu är det fullständigt kaos där och på våra andra förskolor i stadsdelen.

Många barn, inget stöd för barn som behöver, möjligen en resurs i gruppen. Tillkommer gör en ny förskolechef, som har fått för sig att en pedagog på varje avdelning ska flytta varje hösttermin till en annan avdelning. Pedagogerna hinner inte hitta sitt arbetssätt för avdelningen förrän det är dags för nästa uppbrott.

Inte nog med det, barngrupperna är gigantiska. Många av mina gamla arbetskamrater kommer att lägga ner eller gå vidare till hösten. Vilken erfarenhet och kompetens dom går miste om.

Det räcker inte med högre löner, hela verksamheten måste ses över och göra arbetsmiljön dräglig för liten och stor!

Puh, det blev långt och jag hoppas du orkar läsa!



2012-03-12 @ 18:39:38
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: TT

Jag har en teori om att administrationsbiten spelar in. Allt ska dokumenteras i dexter (vårt system, veet inte hur många som använder det i Sverige.)

Lärarna får lägga mer tid på detta än på undervisning känns det som.

2012-03-13 @ 00:33:22
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Veiken: Jodå jag orkar läsa. Intressant med ett så långt och genomtänkt svar på inlägget. Jag förstår att det är så inom förskoleverksamheten också. Det är inte bara skolan som drabbas. Fast jag är inte uppdaterad när det gäller sökningarna till förskollärarutbildningarna. Är det lika få sökande där som till grundskollärarutbildningarna?

2012-03-14 @ 08:49:57
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

TT: En hel del av administrationen verkar ha kommit till stånd för att underlätta för andra än just oss lärare i vårt jobb. Jag vet ju ungefär vad jag skulle vilja ha för datorstöd men det liknar inte det som erbjuds / tvingas på.

2012-03-14 @ 08:51:27
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback