Vätternkräftor!


I snöstormen åkte vi hit igår kväll, till ett himla fint hus och sjön ligger där bakom


Vi blev  bjudna till goda vänner på bl.a. kräftor och en del annat smarrigt.


Och här är desserten, himla god, den ska jag göra. Gott var det alltsammans och trevligt hade vi!



PÅ hemvägen såg vi spår av lodjur och det måste ha varit alldeles framför oss i vägen för det snöade kraftigt och spåren var ändå helt tydliga.

Receptet på desserten bad jag att få och det kom i en kommentar som jag klistrar in nedan:


"Tack för en trevlig kväll tillsammans med er.
Spännande med de vilda djuren, de dyker upp när man minst anar det.
Vi förväntade oss snöskottning när vi kom hem till Deje, men här ligger endast ett tunnt lager av pudersnö.
Recpet på Amaretto gratinerad fruktsallad kommer här
2 personer
1 äpple
1 apelsin
1 päron
2 dl jordgubbar
2 st kiwi
2 msk mandel
2 msk russin
(Annanas)
Druvor ca. 2 klasar
HACKAS

1 dl amaretto likör
2 äggulor
3 msk florsocker
1 msk osaltat smör (kan uteslutas)
BLANDAS, får ej kokas, bara värmas

275 grader, övervärme
gratineras i ugn 10 min.
servera med glass eller grädde."

Tackar!


Kommentarer
Postat av: Herta

Lite småläskigt tycker jag, stadsbarn som jag är.

Postat av: Anne-Marie

Tack för en trevlig kväll tillsammans med er.

Spännande med de vilda djuren, de dyker upp när man minst anar det.

Vi förväntade oss snöskottning när vi kom hem till Deje, men här ligger endast ett tunnt lager av pudersnö.

Recpet på Amaretto gratinerad fruktsallad kommer här

2 personer

1 äpple

1 apelsin

1 päron

2 dl jordgubbar

2 st kiwi

2 msk mandel

2 msk russin

(Annanas)

Druvor ca. 2 klasar

HACKAS



1 dl amaretto likör

2 äggulor

3 msk florsocker

1 msk osaltat smör (kan uteslutas)

BLANDAS, får ej kokas, bara värmas



275 grader, övervärme

gratineras i ugn 10 min.

servera med glass eller grädde.

2012-01-22 @ 23:24:16
Postat av: Gunvor

Underbart! En sommar på 50-talet på familjens årliga utflykt på Kroppefjäll såg vi ett stort runt spår i den svarta jorden på en skogsstig. Och Pappa sa att det var göpa. Glömmer aldrig.

2012-01-23 @ 00:07:30
URL: http://svenska.iedior.se/#home
Postat av: Znogge

Mmmm.... Säger jag bara!

2012-01-23 @ 06:31:17
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Selma

Ett lodjur skulle jag velat se i det vilda en gång men jag antar att inget lodjur har samma önskan att träffa mig så det lär säkert inte bli nåt av med det.

2012-01-23 @ 10:28:26
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Zarah

Mmm vad gott det ser ut alltsammans, och det där receptet tar jag del av....

2012-01-23 @ 22:57:48
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback