Tabellkunskaper ...
En intressant liten analys av kunskapsläget hos den egna dottern gör en matematiker här:
http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/21/s-lite-kan-en-svensk-15-ring-i-matematik
Nog underlättar det om man liksom "har vant sig vid att det är så". Att 20 minus 7 är 13, för att det liksom alltid varit så.
Här hemma tränas det "gånger"tabell med sonen och har så gjorts i några år. Nu hör han till dem som har turen att ha lätt för att lära. Men vi traglar på lite extra för att det ska sitta "som berget"...
Det är skrämmande att ingen reagerar på elevernas dåliga resultat. Det har ju faktiskt varit så ett antal år. Jag är överlycklig att mitt branbarn har en lärare som är av den åsikten att multiplikationstabellen ska man kunna rabbla och talen ska skrivas med en säger en siffra i varje ruta. Trist att det inte är så för alla barn. Kram
Han har säkert rätt och vet då också varför så få läser naturvetenskap efter gymnasiet. I naturvetenskap måste man svara exakt, inte gissa och tro när man söker svar.
En märklig far som inte förrän i åk 9 intresserat sig för sin dotters kunskaper.
Lena: Jag reagerade som Du, har han inte brytt sig på alla år förut???
Gunnel: Det är onekligen lättare att fixa krångliga uträkningar om det är lite redan på pappret.
Selma o Gisan: Det är inte dumt om de här kunskaperna sitter som berget.