Sockerfri ...

... har jag varit den här veckan, inte minsta lilla gnutta har det blivit, inte kaffebröd, inte godis, inte frukt, inte typ ketchup eller sånt heller. Det går inte att äta lite socker under en sån här period om man vill få ut de mest postitiva effekterna.  Kände att jag var tvungen att tillgripa "avgiftning" nu efter julhelgens frosserier i glögg, Aladdin och annat slisk. Det känns bra och jag blir pigg, förutom att jag  dag två  hade lite av sån där typisk sockerabstinenshuvudvärk som det brukar bli. Framåt dag 3 - 4 kom som vanligt massor med energi och sötsuget försvann nästan helt.  

 Det är märkligt men jag behöver under sockerfrihetsperioder ovanligt lite sömn, vaknar pigg på morgonen, får inga svackor dagtid  och blir lite fånigt, men stabilt glad och uppåt i humöret. Ett slags flow som är svårt att beskriva. Nu vet jag ju inte om det bara är jag som blir sån här utan socker. Jag borde nog alltid vara sockerfri, men det är ju himla gott och jag mår inte speciellt  dåligt med socker heller.  Med sockerfrihetsperiod för min del följer också förstås total alkoholfrihet. Både levern och bukspottkörteln får  vila ut. ;-). Dessutom försvinner några kilon efter en sån här period. Viktminskningen är inte syftet men en bonus.    Sverker Olofsson skulle bli jättenöjd om han visste detta, kanske skulle jag bli inbjuden till studion och få stå där och skruva oroligt  på mig i bakgrunden. ;-)  Jag har skrivit ett inlägg om honom, det kommer snart!

Kommentarer
Postat av: Selma

Det vore nåt det, att få stå och skruva på sig hos Sverker.

Postat av: Znogge

Jag kommer också att dra ner på sockret nu. Blev lite extra under julen vilket inte ska bli en fortsatt vana. Tack och lov har jag lite LCHF-godkänt godis hemma så en liten kokosbit blir det i kväll!



trevlig lördag!

2012-01-14 @ 11:27:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Gunnel

Sockerfri hade jag också behövt vara ett tag....men det är ju så himla gott med godis. Kram

2012-01-14 @ 12:42:04
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Gisan

Jag har aldirg provat total sockerfrihet. Det som vore svårast att avstå är frukter. Godis och kaffebröd är inga problem för det hör inte till min vardag. Men ett äpple eller en apelsin då och då måste jag ha... Inte tillräckligt motiverad tycker jag mig höra i mina egna ord :-)

2012-01-14 @ 13:21:31
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: Sylvia

Du har lyckats bra Inga! Jag måste försöka lägga in en extra växel nu när vi kommit över julen och in i oxveckorna.

2012-01-14 @ 15:05:06
URL: http://cobra38.wordpress,com
Postat av: Inger Maryissa

Intressant det du berättar om att du mår bättre, och sover bättre om du är sockerfri

och säkert det är bra detta att även levern och bukspottkörteln får vila ut p.g.a. sockerfrihets och alkoholfrihet

Själv kan jag inte äta sötsaker, godis, bakverk osv.

men vikten är ändå lite knepig att få ner även om jag lyckats lite med det genom att tänka lite mera på vad jag äter

2012-01-14 @ 22:09:46
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback