På samma nivå ...
.. i samhället bör kvalitetskrav och betalning ligga. Den som beslutar om skolans mål bör också vara den som betalar för att de uppnås. Dvs om nu kraven på skolan (inklusive kvalitet och dokumentation osv ) kommer från staten så bör staten också betala fullt ut för detta och vara ansvarig för att det också finns resurser som täcker in det man kräver av verksamheten. Som det nu är så blir det lite lättvindigt att sitta centralt och ställa höga krav på något som ska betalas av andra. Ibland känns det som om en stor del av det arbete vi gör dagligdags är till för "om-att-ifall" vi blir anmälda eller inspekterade av någon, inte för elevernas skull. Planering och uppföljning av undervisning kommer på undantag. Det går inte att skylla på snåla kommuner som försöker få pengar att räcka till allt; vård och omsorg osv. När det gäller långsiktighet som skolan så borde det vara statligt reglerat. Kommunaliseringen var fel, det är bara att inse och ta konsekvenserna.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/att-strunta-i-skolan-maste-bli-omojligt_6844809.svd
Mellan 200 och 500 omdömen förväntas en lärare kunna göra ett par gånger om året inför utvecklingssamtal och kvalitetsredovisningar, dvs i varje ämne för varje elev till individuella utvecklingsplaner. Och om nu en elev ska bedömas så i detalj så är det självklart viktigt att omdömet blir rätt och är väl grundat.
Nu säger Skolverket att lärare jobbar fel med omdömen och att det är därför det blir så tidsödande. Det är möjligt att man har rätt, men kanske är det då verkets skyldighet att vara tydliga i sina krav på hur vi ska arbeta och utbilda lärare till att "göra rätt".
Helt rätt!
Som mycket som vi slängde när vi flyttade från fyran till tvåan är det ett under om vi hittar något att slänga nu!
Nej, jag skojade... visst finns det att slänga, har släpat ihop en stor svart sopsäck bara i helgen så visst är det skönt med tid men jag är så trött på lägenheten så man vill ju bara spy.
Vi är många som skulle välkomna en sådan instruktion från Skolverket!