Marknadsföring ...

... tvingas vi nu att ägna oss åt. Vi hyr ju ut fiske och stugor. Det och stugbygget har upptagit en stor del av vår fritid en period.  Hittills har vi bara hyrt ut via andra men vill börja marknadsföra oss själva också.

Marknadsföring i sig är en vetenskap. Det handlar om att definiera målgrupper, paketera sin produkt, marknadsföra den i rätt kanaler till rätt pris tillsammans med en bra  partner, ja eller nåt sånt tror jag.  

Jag letar och famlar. Språket är ett dilemma. Det finns en språkklyfta mellan vanliga människor  som vill sälja något och de som ska använda sin proffskunskap för att hjälpa till att förmedla / marknadsföra försäljningen. Reklamspråket i turistbranschen  är späckat med fackuttryck som är helt obekanta för en oinvigd. Kanske så i andra branscher också? Saknas utbildning i pedagogik inom reklamsektor; dvs konsten att förmedla något på ett sätt som är begripligt? Att anpassa budskapet i lyhörd dialog med uppdragsgivaren och mottagaren! Annars faller de dyrbara orden och bilderna på hälleberget till ingen nytta.

Jag har hittills hittat en fantastisk tjej (med ett proffsigt företag!)  som med en ängels tålamod hjälper oss att göra en hemsida efter våra önskemål, det funkar bra, det blir precis som vi vill, inga givna mallar.

Vi var på en info ordnad av Årjängs kommun igår kväll, den var till stora delar begriplig och praktiskt nyttig, tack för den!

Men jag har letat  på nätet efter stora  turistsidor att lägga in hemsidan på och hamnade bl.a. på ett obegripligt  stolpskott som heter nåt på visitsweden. Jag mailade till ansvarig och fick till svar att språket och upplägget var kundanpassat (?????) och att info endast gick att förmedla via facktermer för det krävde kunderna (inte jag!!! jag bad specifikt om hjälp med "översättning" men fick alltså inte det!). Jag blev på hemsidan överöst med info som jag inte bett om, hamnade på en sida som var så osorterad och snårig att det var nästan omöjligt att ta sig fram till det jag behövde. Den person jag hänvisades till i mailet svarar inte på mail som jag skickat.

Klumpigheten fick mig att ana ugglor i mossen, det här är inte kommersiellt skött. Ingen med den attityden kan överleva och försörja sig i konkurrens genom de annonser man har. Jag sökte på webnamnet och ägare och fick mina misstankar bekräftade; Sidan är till stor del statligt ägt och försörjd för att marknadsföra svensk turism utomlands. Det måste vara därför den mest av allt liknar en statlig utredning när man går in på den. Synd på något som verkar vara så påkostat.

Svensk turistnäring står för 3,1 procent av BNP, omsätter 251 miljarder kronor och sysselsätter 160 000(räknat i helårsverken). Exportvärdet är 93,6 miljarder kronor. (Siffror: Källa Tillväxtverket, 2009). Ökningen per år är betydande och stadig.

Lite roligt att vara alldeles ny och totalt okunnig, en ny utmaning!


Bild från onsdagskvällens info om turism och marknadsföring i kommunhuset.


Kommentarer
Postat av: Lena Liden Jonasson

Stugknuten.com kanske funkar

vi har hyrt stuga i sälen som varit upplagd på den sidan

2012-02-09 @ 08:42:30
Postat av: Zarah

Nya utmaningar behöver vi alla emellanåt. Lycka till med er utmaning!

2012-02-09 @ 09:17:59
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: Inga M

Lena L J: Det låter bra!



Zarah: Tack, det behövs nog.

2012-02-09 @ 12:16:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Det där med marknadsföring verkar vara en djungel och inte ens experterna gissar alltid rätt på vad som går hem. Håller man på i liten skala med något tror jag att man lika gärna kan utgå från hur man själv vill ha det när man är kund. Tydligt och redigt hellre än en massa lullull.

2012-02-10 @ 08:04:20
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback