Ett språkligt näringsbad ...

... är det att med eftertänksamhet läsa Kerstin Ekmans "Herrarna i skogen". Det går inte att jäkta igenom den så den blev sparad till lovet. Nu har jag  tid att försjunka i en bok. Kerstin har ju en fantastisk kvalitativ ordrikedom, en skatt av ålderdomliga ord och uttryck som hon elegant svänger sig med i associationer över tid och rum. Det är bara så himla bra, men läsningen kräver tid och långsamhet på ett sätt som vi nutidsmänniskor inte alltid vill ge oss själva. Det känns helt enkelt ovant.

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag har så svårt att läsa långsamt. Yrkesskada antar jag.

Postat av: Zarah

Jag ska försöka läsa något av Kerstin Ekman igen. För många år sedan började jag på en av hennes böcker, den blev snabbt lagd åt sidan. Vet inte om jag var i fel stämning eller om det verkligen är så att jag inte gillar hennes sätt att skriva. Värt att testa igen.

2012-02-28 @ 20:06:23
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback