Pippipjosk ...

... är det gott om här. Vi är så himla blöthjärtade när det gäller fåglarna runt huset. I bortre änden på lysröret i garaget ovanför min bil har alltså svalorna byggt bo. Det har inte hjälpt att hänga upp en uvbulvan för att skrämma bort dem. Här har nu äggen kläckts och min bil är inte ren kan jag säga, utan att gå in på detaljer. Den kräver återkommande sanering. Men ingen av oss har hjärta att ens föreslå att boet ska rivas ner. Nu är det snart över för i år, men de kommer säkert tillbaka nästa år igen.

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Jag förstår hur du känner det.Vi hade koltrastbo inne på vår altan ett år, men inte har man hjärta att plocka bort boet.

Postat av: Trolda

Ja men det är väl underbart att ha våra Vingförsedda Vänner i sin närhet!!! :) ;-) Vi har ju ett svalbo på jobbet där paret nu återkommit i tre år. JAG - den största av Fågelvänner - har lovat torka bort en del "detaljer" för att få ha dem kvar - och det gör jag gärna :)

Trolda - godkväll! =D

2012-08-11 @ 21:40:06
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Lennart Carlstedt

Det uppskattar ag förstås som ornitolog! Har ni provat att sätta upp en list under svalbona som skyddar mot spillning? Det ska göras först när de fått ungar annars kan de överge borna.

(Dessutom är det faktiskt förbjudet att riva ner häkande fåglars bon vilket inte alla känner till). Enligt folktron betyder det otur i sju år att ta bort ett svalbo!

2012-08-11 @ 23:29:52
Postat av: Lennart Carlstedt

Det uppskattar ag förstås som ornitolog! Har ni provat att sätta upp en list under svalbona som skyddar mot spillning? Det ska göras först när de fått ungar annars kan de överge borna.

(Dessutom är det faktiskt förbjudet att riva ner häkande fåglars bon vilket inte alla känner till). Enligt folktron betyder det otur i sju år att ta bort ett svalbo!

Svar: Jag är inte ornitolog eller nåt sånt. Men i min uppväxtfamilj hade vi stenkoll på fåglarna runt huset, de matades vintertid, de kollades genom fönstret varje dag, ankomst för flyttfåglar noterades alltid varje år och jämfördes med andra år, äggläggning och kläckning hade vi ordning på, vi var vid Hornborgarsjön o andra fågelsjöar, fågelsträcken uppmärksammades, ja så höll det på. Och det dröjde länge innan jag fattade att inte alla andra gjorde som vi. ;-)
Inga Magnusson

2012-08-11 @ 23:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback