Vit sparris nyskördad!

Ikväll var det premiärätning!
Sparris skördas i norra Tyskland under månaderna april, maj och något in i juni. Men sedan är det för sent. Den vita sparrisen växer under jord, därav den vita färgen. Grön sparris växer ovan jord och är alltså grön.

Så här skalar man sparris, med potatisskalaren från "huvudet" och neråt. Det är bäst med  tjocka som här. De är godast och det är ett himla arbete att skala tunna.

Kokningen är kittslig, det går inte innan att säga hur lång tid det tar; allt från 5 minuter till 10. Det gäller att ha koll hela tiden så de inte blir överkokta. Det ska vara lite al dente, dvs tuggmotstånd.




Vi satt ute på altanen och åt tillsammans med goda vänner. Det är såååå vansinnigt gott med vit sparris, skinka i olika former, hollandaisesås / smör och vitt vin. Vi kan inte köpa det i Årjäng men får med goda vänner från Tyskland. Och tacksamma är vi för det, hoppas på fler transporter hit innan säsongen är slut.

I morgon måndag, valborgsmässoafton, så ska vi inte göra något speciellt under dagen. Antar att det blir fortsättning på att hämta hem vardagslivet igen, typ vårda hus, hem och personlig administration efter en tids boende på annat håll utan snabbt internet. På kvällen ska vi till goda vänner som bor nära hembygdsgården och så lyssna på Urbandet där när de traditionsenligt sjunger in våren. Det har den kören gjort i många år nu, det blir ingen vår utan dem.

Inlägg som kommer framöver handlar om den konstiga "rättvisan" i att inte få ta hem läxböcker, trevligt besök ´här av liten dam i röd keps, Tragetonmetoden, nuläget i det nya huset.

Kommentarer
Postat av: Zarah

Jo, även jag är sparrisälskare, vet inte om jag lyckas få tag på det här i Norge. Inte så säkert, skulle nog vara på Bragenes torg i så fall...

Postat av: Cathrin

Hej!

Jag fick äta sparris för några veckor sedan. Underbart! :-) Vet du om att man (enligt vår kokbok) kan göra egen hollandaise i matberedaren!! Gick så lätt så jag är helt fascinerad, inget vispande, inga isbitar osv. Och får en sås gjord på smör, ägg, citron, salt och peppar och inga E-nummer. Rekommenderas till framtida sparrisar. :-)

2012-04-30 @ 07:20:47
Postat av: Gunnar

Ja visst är det gott med sparris. som du skriver är tricket att koka dom precis lagom länge. Förra året i Bologna åt vi sparrisrisotto som smakade helt gudomligt.

Önskar dig en fin valborgsmässoafton och en skön första maj!

2012-04-30 @ 08:05:59
URL: http://gunnardeckare.wordpress.com/
Postat av: Inga Magnusson

Zarah: I saluhallarna i Stockholm går det bra att få tag på vit sparris men annars är det svårt.



Cathrine: Jag har bara gjort i kastrull i vattenbad. Du måste ta med recept på den såsen så jag får se. ¨Kanske kan man göra den med mixern stavmixern?



Gunnar: Kokningen är ibland inte ens fem minuter, vet inte vad det beror på att det blir så olika. Tacksam är jag att Du skriver ut Din bloggadress i kommentarerna. När jag läser andra bloggar så tar jag mig runt genom att gå igenom just kommenternas adresser, det går snabbast.

2012-04-30 @ 08:43:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Znogge

Grattis! Sparris är bland det bästa som finns!



Trevlig Valborg!

2012-04-30 @ 09:56:21
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lennart Carlstedt

Eftersom vi bor i Halland brukar vi ta en tur till Skåne när det är sparrissäsong. Där har man sparrisveckor. Här en länk:



http://mat.skane.com/content/sparrisveckor

2012-05-01 @ 22:51:03
Postat av: Herta

Blir sugen så här när jag sitter här för mig själv.

2012-05-02 @ 21:09:44
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback