Om Trageton. Kl 15.45 idag tisdag exakt ...

... så blev studiedagen intressant. Då hade den hållit på sedan 14.00 med teorier och reklam, men inget om det jag kom dit för. Det var en studiedag arrangerad av "Metod och fakta" som ordnar fortbildning för lärare och ofta gör det bra får erkännas och till rimligt pris.

Trots att det var påsklov i större delen av Värmland så var det rätt många som lyssnade på klokskaper i Karlstad på Plaza Hotell om hur man lär barn läsa genom att skriva, norrmannen Tragetons metod.

Alltså tiden från 14.00, när vi började, till exakt 15.45 ägnades i huvudsak åt att argumentera för Tragetons metod = att barn ska lära sig läsa genom att skriva först, inte tvärtom som vi vanligtvis gör i skolan. Det var yviga beskrivningar av hur skämmigt det är att lära barn läsa först och skriva sen, beskrivningar av hur bra Tragetons metod med skrivning först är (trots att det saknas vetenskaplig dokumentation!), beskrivningar av hur bra Trageton passar med pedagogen Vygotsky och med nuvarande läroplan och kursplaner i svenska osv, osv.

Ok jag fattar att detta fungerar bra i Piteå, det mesta fungerar bra om man tror på det, men kruxet är bara att jag är för gammal för att bli totalfrälst på nya metoder. Jag är bara ute efter att få ytterligare ett  verktyg till i min pedagogiska verktygslåda och jag är inte beredd att slänga ut de gamla beprövade läsinlärningsmetoderna   bara för att det finns en ny  på marknaden. Olika verktyg passar för olika arbetsuppgifter. Olika barn behöver olika metoder och visst finns det barn som Trageton passar bäst på. Men Trageton, lika lite som alla andra metoder, är den allena saliggörande. Därför blir det så enfaldigt att tvingas lyssna på en timme och tre kvarts indoktrineringsförsök först, innan föreläsningen liksom kommer till skott och berättar om hur man lär barn läsa genom att skriva först.  Suck!

Nu är det i alla fall gjort och vi som var där är förhoppningsvis lite klokare än innan.  För tiden från 15.45 till 17.00 var helt ok, väldigt väl upplagd och upplysande. Sen ska vi göra ett besök på en verksamhet i Edane som jobbar praktiskt med den här metoden och får ytterligare info.

Om jag ska kort sammanfatta metoden, för oss som varit med ett tag, så är tänket som Ulrika Leimar, Vygotsky, Paoulo Freire, Freinet fast med tillgång till dator. Man bygger läs/skrivinlärningen på pararbete (Vygotskys scaffolding= "det vi kan tillsammans idag, kan jag göra själv imorgon" och  arbete i "den proximala zonen" dvs på randen till det jag inte kan så utvecklas jag mest) skrivandet och skriftlig kommunikation och det egna talspråket och utnyttjar samtidigt de hjälpmedel som finns idag, kopplat till bild och form. Intressant som sagt att ha med som en metod bland andra, passande vissa barn, men inget som löser alla problem.

Kommentarer
Postat av: Gunvor

Min mormorsmor kunde inte besvara breven från anhöriga i Amerika. Hon kunde läsa men inte skriva. Skolläraren lärde nämligen bara gossarna att skriva. Han tyckte att om töserna också kunde skriva så skulle ungdomarna växla brev med varandra, och vem kunde veta vad synd det skulle leda till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback