Fördömanden om skolan ...
.. blir så slentrianmässiga ibland. Nu skriver en tidning att den svenska skolan är så hemsk som fortsätter att använda antimobbningsmetoder som Skolverket dömt ut.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13572149.ab
Det är inte sant. Skolverket dömde inte ut alla antimobbningsmetoderna, utan slog i första hand ner på att skolorna är dåliga på att kartlägga och analysera den egna situationen när det gäller mobbning och anpassa metoden efter resultatet.
. Det man fann var att skolor / kommuner ofta valde en antimobbningsmetod i högen (utan att kolla om det fanns dokumentation på effektiviteten) och så måste alla på skolan / i kommunen använda den. Sedan ansåg man att man gjort krafttag mot mobbning. Och det hade man naturligtvis inte. Den enskilda skolan / klassläraren måste med jämna mellanrum gå in och undersöka hur det är på plats genom att fråga elever / föräldrar direkt eller anonymt, skriftligen och / eller muntligen var, när och vilka det handlar om i mobbningssammanhang. Sen ska man ta tag i de verkliga problem som finns. Den metod mot mobbning som ska användas ska väljas utifrån hur problemet ser ut. Det finns ingen universalmetod, men flera som kan vara bra i vissa situationer. Ungefär så sa Skolverket och det var klokt uttryckt. Det blir meningslöst att hålla på med beordrat och tidskrävande antimobbningsarbete i klasser / skolor där mobbning inte finns. Samtidigt måste krafttag till omedelbart där mobbning upptäcks.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13572149.ab
Det är inte sant. Skolverket dömde inte ut alla antimobbningsmetoderna, utan slog i första hand ner på att skolorna är dåliga på att kartlägga och analysera den egna situationen när det gäller mobbning och anpassa metoden efter resultatet.
. Det man fann var att skolor / kommuner ofta valde en antimobbningsmetod i högen (utan att kolla om det fanns dokumentation på effektiviteten) och så måste alla på skolan / i kommunen använda den. Sedan ansåg man att man gjort krafttag mot mobbning. Och det hade man naturligtvis inte. Den enskilda skolan / klassläraren måste med jämna mellanrum gå in och undersöka hur det är på plats genom att fråga elever / föräldrar direkt eller anonymt, skriftligen och / eller muntligen var, när och vilka det handlar om i mobbningssammanhang. Sen ska man ta tag i de verkliga problem som finns. Den metod mot mobbning som ska användas ska väljas utifrån hur problemet ser ut. Det finns ingen universalmetod, men flera som kan vara bra i vissa situationer. Ungefär så sa Skolverket och det var klokt uttryckt. Det blir meningslöst att hålla på med beordrat och tidskrävande antimobbningsarbete i klasser / skolor där mobbning inte finns. Samtidigt måste krafttag till omedelbart där mobbning upptäcks.
Kommentarer
Postat av: Znogge
Klokt inlägg och jag håller med till 100 %! Samtidigt vore det trevligt om allt bra som skolan gör uppmärksammades någon gång...
Trevlig måndag!
Trackback