Det svenska spelundret ...
... talas det om ibland. I Sverige var ungdomar tidigt ute med att äga datorer och spela dataspel: Commodore 20, 64, 128 eller vad de nu hette och så framför allt Amiga, jag är osäker på de exakta beteckningarna. Jag spelade inte, jag betalade maskinerna som sonen spelade på och de modem som gjorde att han kunde börja rita på framför allt Amigan och liera sig med demogrupper över nationsgränserna. I början skedde kontakten via telefonmodem, man lade den vanliga telefonen i en hållare och överföringen tog kanske timmar. Sonen var på dataspelsträffar här och där bl.a. i danska Herning och vi var livrädda att han skulle blir rånad och bortkollrad. Han var ju inte så gammal och åkte ensam härifrån med några äldre killar från Karlstad som i ärlighetens namn inte såg ut att var en barnvaktsdröm.
Yngste sonen är en del av det här spelundret känns det som när jag ser en historisk tillbakablick.
http://www.e24.se/lifestyle/prylar/det-svenska-spelundret_2434825.e24#?imgID=10
Han jobbade på UDS i Norrköping som start. När han började där var det bara något 15-tal anställda och när han slutade för att börja på Pandemic i LA i USA så var det bortåt ett par hundra tror jag. När han kom till Pandemic var det inte så många anställda där heller men det växte och köptes upp av Electronic Arts som också köpte Dice i Stockholm (f.d. Digital Illusions). Efter en 6-7 år i USA så gick resan för sonen tillbaka till Stockholm, till Dice och han flyttade alltså inom samma ägarkoncern, EA.
Det första jobbet i Stockholm blev med Battlefield Bad Company 2 och det sålde enlig tidningsartikeln i mer än 5 miljoner ex. Den siffran är en rätt rejäl underdrift.
Nu kommer snart Battlefield Bad Company 3. Spelet är snart klart, det värsta hundjobbet är gjort, flera veckor med bara jobb och sömn ligger bakom den yngste sonen men nu lättar det på. Bara lite justeringar här och där och i slutet på oktober så är spelet i butik. Då har han flera månaders semester. En del är inarbetad tid nu och en del är en efterhängande ledighet som finns med från tiden i USA. Där har man inte självklart rätt till så lång semester varje år men kan efter ett antal år ta ut lite mer.
Yngste sonen är en del av det här spelundret känns det som när jag ser en historisk tillbakablick.
http://www.e24.se/lifestyle/prylar/det-svenska-spelundret_2434825.e24#?imgID=10
Han jobbade på UDS i Norrköping som start. När han började där var det bara något 15-tal anställda och när han slutade för att börja på Pandemic i LA i USA så var det bortåt ett par hundra tror jag. När han kom till Pandemic var det inte så många anställda där heller men det växte och köptes upp av Electronic Arts som också köpte Dice i Stockholm (f.d. Digital Illusions). Efter en 6-7 år i USA så gick resan för sonen tillbaka till Stockholm, till Dice och han flyttade alltså inom samma ägarkoncern, EA.
Det första jobbet i Stockholm blev med Battlefield Bad Company 2 och det sålde enlig tidningsartikeln i mer än 5 miljoner ex. Den siffran är en rätt rejäl underdrift.
Nu kommer snart Battlefield Bad Company 3. Spelet är snart klart, det värsta hundjobbet är gjort, flera veckor med bara jobb och sömn ligger bakom den yngste sonen men nu lättar det på. Bara lite justeringar här och där och i slutet på oktober så är spelet i butik. Då har han flera månaders semester. En del är inarbetad tid nu och en del är en efterhängande ledighet som finns med från tiden i USA. Där har man inte självklart rätt till så lång semester varje år men kan efter ett antal år ta ut lite mer.
Kommentarer
Trackback