Barn och trafikmognad ...

... är ett svårt kapitel. När kan barn klara av att vistas i trafikmiljö utan vuxenstöd?

Forskningen har i många år visat på att det är först i 12 - årsåldern som barns utveckling har nått fram till trafikmognad. Det handlar om rent fysiologiska faktorer som förmågan att uppfatta med vilken hastighet ett fordon rör sig, förmågan att uppfatta hur snabbt man själv rör sig, förmågan att uppfatta flera skeenden samtidigt, förmågan att göra snabba bedömningar av vad som är säkert att göra och vad som innebär fara.

Man rekommenderar att föräldrar tränar barn i trafiken med en vuxen innan de ska klara sig på egen hand. Det är också bra om föräldrar kan samverka när det gäller att följa barn till skolan, att man turas om att gå med en grupp istället för att gå med ett och ett barn. Då blir det en rimlig uppgift att fortsätta med längre upp i åldrarna och fler barn kan ansluta.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/okunskap-kring-barns-mognad-i-trafiken

Kommentarer
Postat av: Ailas

Jag håller helt med dig... Små barn ska inte lämnas ensamma i den mer eller mindre galna trafiken. Det är jättebra om de vuxna kan "bilda lag" och hjälpas åt. Det är också ett sätt att hindra mobbning under skolvägen.

Postat av: Znogge

Helt rätt! Små barn fixar inte att röra sig fritt i trafiken. Träningen måste ske gradvis under förälders uppsikt och hjälp.

2011-09-09 @ 15:22:06
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Veiken

Det här har jag både bloggat om och kommenterat i olika bloggar. Vidvinkelseendet och annat gör att alla pusselbitar inte faller på plats förrän i 12 årsåldern. Tänk om fokl kunde få in det i sina huvuden. Jag är nog lite yrkesskadda och har suttit på flera studiedagar med hjärnforskare och andra som VET! ....Ha en fin kväll!

2011-09-09 @ 20:04:22
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Trolda

Ja det lär dröja MÅNGA år innan jag ens vågar tänka på att låta "Lilleman" gå själv...Huuuu så mänga faror det finns!



Och tack för din FINA kommentar hos mig Du Blogg-Väninna! =D



Trolda - godkväll! :)

2011-09-09 @ 21:33:27
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Anna

Beror ju helt på vilken trafiksituation man har lokalt! Om man ska vänta tills barnen är 12 så kommer de inte att vara redo förrän de är 15-16. Jag tror att åren runt 7-12 är jätteviktiga för barnen att vistas i trafiken på ett säkert sätt, så att de längre fram blir redo för de mer avancerade situationer som uppstår när de börjar vilja röra sig i staden under kvällstid på egen hand.



Jag gick till skolan när jag var 7.

Jag cyklade till skolan och vänner när jag var 9.

Jag cyklade till stranden själv när jag var 11.



När jag var 12-13 år så hade jag massor av trafikerfarenhet från småstadsgator och vägar. Hur skulle det vara positivt att beröva barn dessa tidiga års inlärning? Börjar man först vid 12 år så tar det 4-5 år innan man har den erfarenhet som man behöver.



Sluta dalta, lär barnen hur man gör istället och anpassa startåldern efter vilken trafik som ni har lokalt. Bor man i ett lugnt område finns det ingen anledning till panik eller till att vänta länge med att släppa ut barnen - bor man mitt i en storstad och skolan ligger tvärs över en 4-filig motorväg utan övergångsställe, ja, då kanske man får vänta lite längre.

2011-09-10 @ 07:08:26
Postat av: Marie

Goda rekommendationer! Här i vårt område leker många av barnen på vägen eller längs vägkanten redan från de är en 3-4 år. Jag har alltid tyckt att det varit fullständigt vansinnigt just pga att jag visste om sedan tidigare att mognade kommer senare än man kanske kan tro.

2011-09-10 @ 19:53:57
URL: http://www.mariee.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback