Signalkräftor


Tre kilo signalkräftor fick vi igår söndag, levande förstås. Jag är inte säker men tror att de var fångade i Vänern.



Det blev kokning direkt förstås, alla levde, ingen hade dött i transporten. Jag gjorde som det stod i kokboken och lade i bara några åt gången för att vattnet inte skulle hinna bli kallt och döden komma snabbt. Koktid 10 minuter. Jag glömmer aldrig bilden av den engelske kocken för många år sedan som skulle koka svenska kräftor utomhus. Han hällde grytan full med kräftor och de krälade över kanten i panik, levde länge i vattnet som svalnat av och som bara långsamt antog dödlig temperatur igen. Men här gick det alltså snabbt.

Vi teståt en del i kväll måndag och de smakade suveränt. Skalen var lagom mjuka så det gick att få isär klorna också utan att bryta tänderna av sig. Roland har teorin att de smakar bättre när de levt i rent klart vatten  som i Vänern istället för i lortdiken.


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

detta får mig att minnas när jag var barn och min halvbror kom hem med kräftor, som han först la i badkaret :-)

och sedan försökte skrämma oss med dem ;-)

Jag tyckte det var så läskigt...och när mamma sedan skulla koka dem så ville jag inte titta

Men vet nu att har man hög värme från början så dör de genast och slipper lida

Postat av: Suss

MMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!!!

Önskar jag varit där!

2011-10-03 @ 23:24:51
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: soffie

himla tur du ej va som den där kocken:)

2011-10-04 @ 16:39:54
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Herta

Smarr så här i oktobertid.

2011-10-06 @ 18:42:00
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback