Åmåls konsthall ...

... har höstsalong med Dalslandskonstnärerna. Det var en hel del fina bilder och jag gjorde mig god tid att kolla på dem förra tisdagen.


Algot Galles bild som jag tror heter Soldyrkan. Galle är född 1922 i Ärtmark och bor nu i Nossebro.


Detta är digitala bilder som verkligen tilltalade mig. De är gjorda av Anne Lindblom och väldigt, väldigt bra. Skulle kunna tänka mig att äga en men min konstbudget är för tillfället lite ansträngd, så jag får återkomma. Bilderna här heter Still shouting, Hattpojken och Dragspelar´n om jag fattat rätt i katalogen så här i efterhand.


Som en grupp är de här oljemålningarna himla fina och kolla de är målade ut runt ramkanten också! Det tillsammans med lyftet från väggen är effektfullt. Målade av Gunilla S:son Kjellstedt, född i Bengtsfors 1945, bor nu i Åmål, utbildad på Konstfack, jobbar som bildlärare. Hon har gjort en hel del fina bilder tidigare, bl.a. en som jag hittar i presentationsboken, den heter "Insikt".




De här är gjorda av  konstnärinnan Gunilla Ekemark och hon ser ut att ha  inspirerats av Lars Lerins mörka ljus. Och hon gör det bra, speciellt målningen nere längst till höger. Målningarna heter På andra sidan, Skymning och Sen eftermiddag.





Kommentarer
Postat av: Znogge

Väldigt effektfullt att måla ut på ramkanten! Lyfter verkligen tavlan.

Postat av: Suss

Anne Lindblom, var kommer hon ifrån? Jag har en kompis i Värmland som heter så, men jag tror inte hon är konstnär också. Intressant!

2011-10-18 @ 14:57:05
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback