Sushi ...

... kan jag inte laga och har aldrig gjort. Men i Östersund på ICA -maxi stod en utbildad kock i köpcentret och visade hur man gör och bjöd på provsmakning. Jag föll direkt (inte för kocken men för sushin!). Jag var jättehungrig och det smakade himmelskt. Så jag köpte ett Dragon -kit, med "all inclusive" för att göra själv hemma. Och nu har jag gjort det, det blev söndagskvällsmaten.




Jag kan inte påstå att det ser aptitligt ut i den här formen. Det blir till huvudrätt för två personer eller förrätt för fyra. Man skär alltså upp i bitar och lägger på högkant, serverar med sås till.

Det ska vara speciellt sushiris som blir jätteklibbigt. När det är färdigkokt så häller man på risvinäger.  Det ska kallna, så breder man ut det tunt  på ett sånt här ätbart blad av någon alg (tror jag), som ska ligga på en "matta" som medföljer. På riset breder man ut majonässmet, fyller med olika saker (jag hade kallrökt lax, avokado, tunna morotstavar, tunna gurkstavar, purjolöstrimlor), rullar ihop med hjälp av mattan. Sen ska det stå lite innan man skär upp.

Såsen var hälften honung, hälften risvinäger och så sesamfrö och lite soja.

Wasabi är en stark smak som man kan ha med, en grön pasta av pepparot, rätt starkt.

Hur blev det då?

Jo, långt ifrån den ljuvlighet jag åt på ICA Maxi, men tillräckligt bra för att jag ska pröva igen. Nästa gång ska jag skippa det här bladet. Jag tyckte inte om smaken alls utan tog bort det. Det får bli såna där små "bullar" nästa gång med tunt Wasabi och marinerade laxbitar på. Det kommer att smaka bättre tror jag. Såsen blev väldigt god.

Och sen ska jag konsultera yngste sonen med japansk fru. De säger att hemligheten är att få god smak på riset. Det är smaken på riset som avgör om en sushi är bra eller inte. Riset  ska sköljas 5 ggr före kokning exempelvis.

Uppdaterat  Nu har jag gjort sushi utan de här algbladen som smakade gammal tång och rutten fisk enligt min mening. Alltså hemligheten med sushi är  riset. Det är speciellt sushiris. Det ska sköljas noga först, läggas i blöt i kallt vatten 20 minuter, kokas i 10 minuter i lätt saltat vatten, stå i 10 minuter till, hällas i en blandning av 2msk risvinäger + 2 msk socker, kallna och formas till avlånga bullar. Sen på med lite, lite wasabipasta (en stark pepparrot) och så fisk eller kött ovanpå. Jag hade kallrökt lax, det blir gott och under den tunna tunna skivor av inlagd ingefära.  Jag gjorde dessutom i ordning strimlor av avokado, lök och gurka att servera till. Och så en sås av hälften honung, hälften rödvinsvinäger, lite soja och sesamfrö. Pinnar hade vi förstås och åt med, men riset var nog lite för oklibbigt för det gick i sär så vi fick stö till med kniv och gaffel.  Det blev fullt ätbart, gott som kvällsmål som inte var allt för mättande, nåt man kan sova på.

Men det ska förstås vara flera såser att välja på och sushibitar med flera olika pålägg på. jag fattar varför folk oftare äter detta på restaurang än hemma. Det är lite pilligt att laga i ordning så mycket.


Kommentarer
Postat av: Herta

Det är lätt att traska bort sig där...

Postat av: TT

Jag har kollegor som älskar sushi och ibland delar vi en portion för här i Västerås har vi några sushi-ställen. Inte så att jag saknar det när jag inte äter men när jag väl äter tycker jag det är jättegott. Tror det är en vanesak precis som pizza och kebab var i början. Dessutom är det här så mycket nyttigare.

2011-11-24 @ 21:17:38
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Anne

Duktig du är! Vi gjorde sushi själva förr, före min överdosering i Yokohama. Sedan dess har jag svårt för sushi, ffa åker noriarken hiss i strupen, jag fixar dem inte alls längre.

2011-11-24 @ 21:45:07
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback