Om skolforskning

Det skrivs en del om skolforskning just nu; om den finns, om den är bra och om den ska styra skolan eller inte (vilket den ska enligt våra nyaste propåer)
Här nedan på Newsmill.

http://www.newsmill.se/artikel/2011/09/30/forskningen-om-skolan-r-v-rldsfr-nv-nd


Det fanns också en artikel i Lärarförbundets tidning med uppmaning att tycka till i ämnet. Och eftersom det ligger mig varmt om hjärtat så slängde jag ner några rader och mailade iväg, lite slarvigt så där;


"- Nu har vi ju lyckats forska oss fram till hur man ska opererar
blindtarmar. Var nu så snälla och använd er av den forskningen när Ni
framöver ska operera hjärnor, fötter och njurar och allt annat. Dessutom
har Ni ju nu fått en forskningsbas för klinisk behandlingen av andra
sjukdomar.

Nej, det skulle inte kunna hända i den medicinska världen att man utifrån
en så smal forskningsbas kräver en vetenskaplig grund för hela
professionen.

Men i skolans underliga värld går det bra! Eller ????

Min point är att det blir märkligt att utifrån den lilla ynka
skolforskningen som existerar kräva att vårt arbete i skolan ska vila på
vetenskaplig grund. Det finns ingen vetenskaplig grund att vare sig vila
eller arbeta på när det gäller arbetet i skolan. Det finns enstaka smala
spån av vetenskaplig kunskap och de ska vi självklart vårda ömt och ta till
oss i jobbet. Gör vi också! Mina favvos Vygotsky och Mary Clay är ständigt
närvarande i mitt dagliga arbete. Men att låta skolan bygga på det lilla
som är vetenskapligt prövat blir lika absurt som om man inom medicinen
enbart skulle ha forskat på blindtarmar och utifrån den forskningen kräva
att alla behandlingar ska göras utifrån kunskapen om blindtarmar. Och
dessutom kalla det hela för vetenskaplig grund!

Sen är det tveksamt om skolan någonsin kan styras av forskning. Varje
skolsituation innehåller så många nya exklusiva variabler att det nästan
blir omöjligt att få fram forskningsresultat som går att generalisera
utifrån på ett sätt som är meningsfullt och till hjälp i lärarens arbete.
En mycket stor del i lärares agerande och handlande under en skoldag kommer
alltid att kräva så snabba beslut att det är hart när omöjligt att först
konsultera vetenskapen. Och som sagt, man kan fråga sig om det ens är
meningsfullt att försöka. En god del av en dags skolarbete är nytt,
omöjligt att förutse och då är det tacit knowledge samt kloka närvarande
kollegor som är guld.

Jag anser att skolan ska inte styras av vetenskap, skolan ska styras av
goda, kloka, välutbildade och erfarna människor. Om det finns god
forskning så ska vi använda oss av den som ett verktyg, men den ska vara
underordnad pedagogernas professionella klokskap, den ska inte styra.
Kan hålla med den som hade synpunkten att det kanske hade varit mer
verklighetsförankrat att kräva av oss att vi inte ska jobba tvärs emot den
vetenskap som finns. Det hade varit mer rimligt.

Mvh Inga Magnusson, lärare i Årjäng"

Så blev det. Nu fick jag ett mail från tidningen som ville ha den här lilla texten publicerad som insändare efter lite nedkortning. Det fick hon göra och hon slipade bort det värsta, så nu kommer texten lite kortare som insändare i Lärartidningen, fast det inte var meningen från början.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback