Målen ...
Men om en skola ställer lägre krav och säger att det räcker att eleven uppfyller minst hälften av delmålen i ämnet svenska för att anses nå målet i svenska, hur blir det då?
Den förra skolan med hög kravnivå får bannor av Skolinspektionen för att eleverna inte når målen. Men den senare skolan med lägre kravnivå får beröm av Skolinspektionen för att man är duktig och många elever når målen ( och skickar vidare okunnig elev till nästa nivå i systemet!)
Är det så, eller har Skolverket anvisat hur man ska göra bedömningen? Når eleven målen i svenska när alla delmål (muntligt, skriftligt, läsning, litteraturkunskap osv) är uppfyllda? Eller räcker det med att en majoritet av delmålen är uppfyllda? Är det Skolverket som lägger ribban eller är det varje kommun eller till och med varje skola?
Intressant spörsmål som ingen kunnat svara på hittills. Men säkert finns det någon förklaring någonstans. För det kan väl inte vara så att den statistik som så flitigt används av media och som grund för politiska beslut, innebär att man jämför äpplen med päron?
Jag tror att nästa läroplan reder ut det här och liksom nästa betygsidé. Men hur är det nu?
Ibland är det som det spelar ingen roll hur man gör, för det leder till kritik. Trist, men man kan inte göra alla nöjda.
Det där med tydlighet vad målen ska innehålla, ja, det är ju självklart det måste vara tydligt för att det ska kunna användas som en måttstock. I annat fall är ju måttstocken helt kass.
Hejsan!
Jag hör till den skara som skickats iväg på utbildning kring nya läroplanene. Där fick jag klart för mig att i år är det helt ok att godkänna även om ett delmål inte är uppnått. Men nästa år... Då är det total måluppfyllelse som gäller. Eleven kan ha uppnått en hög kravnivå i ett av delmålen men det räcker att ett delmål inte har uppnått godkänt för att hela ämnet ska anses som icke godkänt. Känns mindre bra tycker jag, men jag har ju mina funderingar kring betyg över huvud taget.
Mia: Det har varit en viss otydlighet ja. Därför tror jag inte att jämförelser mellan kommuner är relevanta, man jämför äpplen och päron. Som gammal luttrad lärare så tror jag inte att man kan få alla barn i en kommun att uppnå alla delmål i alla ämnen, vilket det i ibland framställs som.
Lena: Ja, vi har också tolkat den nya läroplanen så och det verkar alltså reda ut begreppen, åtminstone när det gäller betygssättningen.