Nästan hälften av alla lärare ...
Mot bakgrund av klass 9A så kunde det vara smart att använda löneverktyget till att i samband med det locka bra lärare till svåra klasser. Eller kanske inte locka med högre lön för evigt, utan ett mindre lönepåslag + bonus motsvarande exempelvis 20.000 extra per månad medan läraren jobbar med en kris-klass. Som det är idag så finns risk att de mest erfarna lärarna söker sig till lärarjobb som är lättare, medan nyutbildade med mindre erfarenhet får ta de jobbigaste klasserna / områdena. Det behövde vara tvärtom. Och det är inte säkert att det blir dyrare. Ofta tvingas skolor sätta in extra resurser i klasser som av olika skäl havererat och det kostar också en hel del.
Men det finns naturligtvis klasser där goda kunskaper och lång erfarenhet hos läraren inte räcker, utan man måste ta till andra åtgärder, typ dela klassen, eller flytta om elever eller sätta in extra resurs. Men det vore i alla fall intressant att få se ett test på nytänk.
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8678599.ab
Haha, Vallby grundades 1921 men då var du väl ändå inte där!? ;o)
Sedan är förstås frågan vad som egentligen är "en svår klass"? Inte så sällan är det lärarna själva som skapar dessa klasser... Så visst, lärarnas förmåga att hantera klasser borde beaktas mer i lönesättningen och inte - som så ofta nu - belöna dem som anpassar sig bäst till stolligheterna. :)
Var det Sofiaskolan ni besökte då tro..?
Jag är deras placeringsassistent.
Om du susade på E18 förbi skylten till Vallby såg du nästan mitt hus om du tittat åt andra sidan vägen.
Jag är inte helt säker på att det hjälper med högre löner och därmed status. Arbetsmiljön är under all kritik på många skolor, tyvärr!
Tror också att de bra och erfarna lärarna söker sig till lättare klasser, synd för det borde vara tvärtom!