Liljewalchs vårsalong 2011...

... blir man på något sätt glad av. Det blir jag nog alltid av vårsalongen förresten.  Jag märker att jag går där och ler när jag ser bilderna och figurerna och det gör de flesta andra också. Bilderna från besöket i Stockholm sportlovsveckan.

 Det mest iögonfallande är förstås de två  lindstockarna med utskurna figurer. Man häpnar över att det är möjligt och det är så bra gjort dessutom. Den är inte bara ett gott hantverk i trä, den förmedlar också någonting till betraktaren, en känsla av panik, myller, tvång, fångenskap, vädjan om hjälp. Varje besökare får säkert sina associationer, mina går osökt till Libyen och folkets befrielsekamp som just nu verkar förtvivlad.

Karola Messner   Cycle of Life, lindstam utskuren ur




Karola Messner, In the light of Evolution, utskuren ur en lindstam

Figuren nedan är det första som möter när man kommer in i ett av utställningens rum och det är ett överraskningsmoment som heter duga. Det är också en figur som berör betraktaren, han ser så snäll och ful ut, man blir undrande över om det är människa eller djur eller ett sagoväsen.  Han uppväcker medkänsla hos mig.



AnnSofie Östlunds Orakel




Den här lampan gick nog många förbi men lampor är min passion så jag kollar. Skulle jag gärna ha.


Glömde ta reda på konstnärens namn, vet inte om jag hittade det ens.

I alla sin enkelhet, mot den stora tomma vita väggen bakom så blev den här nästan självlysande cirkeln effektfull, blickarna dras dit och stannar där. Och så fundrar man över hur det gick att göra den här punkten så nästan självlysande utan att den innehåller något som lyser. Förstår inte hur det gått till.

Magdalena Svenssons  30 september 2010

Stureplan överväxt med frodig grönska är en fascinerande bild, kanske av en framtid?

Nils Wåhlins Inne är ute


Det här gigantiska kollaget av små glaspärlor måste man också kika noga på.

Sara Mirzajanzedehs Total Eclipse


Återigen, stickad korv kanske inte är stor konst, men jag älskar den i alla fall.

Frida Berntsson No name  Stickad installation

Kommentarer
Postat av: Selma

Jag har många gånger önskat att mina händer vill hjälpa mig att gestalta saker jag har i huvudet men icke.

Postat av: Mia

Vilken fin utställning - den vill jag besöka. Har du någon aning om hur länge den finns kvar?

2011-03-12 @ 09:31:02
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Herta

Tänkte att detta ville jag se men det har inte blivit av.

2011-03-12 @ 09:45:15
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Börje

Så fin redovisning av dina favoriter. Det blev en intressant repetition.

2011-03-12 @ 09:51:19
URL: http://hoglander.se/blog
Postat av: Suss

Tack för den rundvandringen, nästa år får du stanna till och ta med mig dit!

2011-03-14 @ 01:23:55
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback