Kommentar till klass 9A
Problemet för många, då jag gick utbildningen, (klar 06)var att allt skulle vara så valfritt, man skulle välja det som verkade "kul". Jag tror mycket har att göra med vilka rådgivare man hade efter vägen och vilka Vfu-platser man "hamnade" på. Själv hade jag turen att hamna på en alldeles utmärkt vfu (tack!) OCH hade goda rådgivare både före och under utbildningen. Jag valde både läs- och skrivinlärning + matematikdidaktik, men många var de som utbildade sig till lärare i yngre åldrar som inte valde varken det ena eller andra. Ska man arbeta i exempelvis lågstadiet borde det vara ett absolut krav och inte ämnen att välja bort till förmån för något som "verkar kuligare"? Hur lärarutbildningen ser ut idag, 5 år senare, kan jag dock inte orda om...
Ingrid: Exakt så menar jag. Det var slumpen som avgjorde vilken utbildning lärare fick när det gällde både lärarkunskap och en del annat, så som Du skriver om läsinlärning. Under flera år behövde lärare inte kunna något om läsinlärning för att undervisa i det. Filosofin bakom detta var att det är lika naturligt för barn att lära sig läsa som att lära sig prata. Ack så fel!