Expertteam ska rädda Sverige ur mattekrisen ...
http://www.dn.se/nyheter/sverige/expertteam-vapen-i-mattekrisen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12770074.ab
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/expertteam-vapen-i-mattekrisen_6031681.svd
Urlöjligt! Jag föreslår ökade resurser och mindre elevgrupper redan när eleverna är små. Då bygger man från grunden vilket är enkel matematik!
Znogge: Det finns till och med forskarstöd för att mindre elevgrupper gynnar inlärning bland de yngsta barnen i grundskolan. Jag har erfarenhet av det. När jag hade klass på 16 elever så funkade det att slänga ut matteboken och endast ha praktisk - laborativ matte med ettor och tvåor. Det var effektivt, alla elever nådde målen. Men när organisationen ändrades så jag fick 25 elever i klassen istället så gick det inte att ha ett laborativt arbetssätt längre utan jag fick återinföra matteböckerna och koncentrera mig på att skapa en klass där barnen var snälla mot varandra trots en alldeles för stor grupp med oro i.
Det säger sig självt att mindre grupper där läraren hinner med var och en måste vara bättre men nog har det ett tag pumpats ut en massa lärare också som vare sig är pedagoger eller så lysande i sina ämnen.
Jag som kommer från förskolevärlden, undrar hur det kommer att gå, när barn 1-3 år är 18 stycken som ska samsas om tre pedagoger, som dessutom bara är på plats del av dag. Här grundläggs det mesta inför de stora uppdraget - att börja skolan!Inlärningen startar vid andetag ett! Vi vuxna måste tillgodose barnens behov från start för att få det bästa resultatet! Puh! Det blev långt!
Jag håller helt med dig, tror inte på några snabba speciallösningar med dunderpedagoger! Det finns många sådana i helt vanliga klassrum redan, men vad ska de göra när det är för många barn i klassrummet? Hur ska de hinna med att hjälpa alla i det grundläggande matematiska tänkandet som kan vara mycket individuellt? I st för hjälp hänvisas barnen till slentrianräknande i trista böcker! Undra på att de både tröttnar och slutar att tänka.
Vidare måste vi få det tystare i klassrummen! Många är så stökiga att det helt enkelt inte går att tänka en vettig tanke i dem! Barnen måste lära sig att visa respekt för andra genom att arbeta utan att väsnas.