Expertteam ska rädda Sverige ur mattekrisen ...

... föreslår Sveriges kommuner och landsting. Internationella undersökningar visar att svenska elever halkar efter i matte och förslaget innebär att expertteam ska inrättas som kan rycka ut och hjälpa till där matteresultaten är svaga. Jag undrar om SKL har kollat på  klass 9A och blivit inspirerade? Instinktivt är jag skeptisk till snabbfix av den här typen, jag tror mer på att man bygger in kvalitetsfaktorer långsiktigt i den egna organisationen. Varje kommun har sin Stavros och sin Gunilla som skulle kunna erbjuda  coaching av  kollegor mot bättre resultat om det funnes möjlighet för det exempelvis. Det skulle kunna ske genom nedsättning i tjänst och lönepåslag. Med ett effektivt systematiskt kvalitetsarbete som både kollar av och utvecklar lärares och elevers prestationer så borde det också kunna bli bättre, fast då får det inte vara ett spel för gallerierna utan på riktigt.  Men det är ju inte farligt att testa nya vägar så SKL är säkert välkomna att testa sin idé.  
http://www.dn.se/nyheter/sverige/expertteam-vapen-i-mattekrisen

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12770074.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/expertteam-vapen-i-mattekrisen_6031681.svd

Kommentarer
Postat av: Znogge

Urlöjligt! Jag föreslår ökade resurser och mindre elevgrupper redan när eleverna är små. Då bygger man från grunden vilket är enkel matematik!

Postat av: Inga Magnusson

Znogge: Det finns till och med forskarstöd för att mindre elevgrupper gynnar inlärning bland de yngsta barnen i grundskolan. Jag har erfarenhet av det. När jag hade klass på 16 elever så funkade det att slänga ut matteboken och endast ha praktisk - laborativ matte med ettor och tvåor. Det var effektivt, alla elever nådde målen. Men när organisationen ändrades så jag fick 25 elever i klassen istället så gick det inte att ha ett laborativt arbetssätt längre utan jag fick återinföra matteböckerna och koncentrera mig på att skapa en klass där barnen var snälla mot varandra trots en alldeles för stor grupp med oro i.

2011-03-23 @ 06:38:23
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Selma

Det säger sig självt att mindre grupper där läraren hinner med var och en måste vara bättre men nog har det ett tag pumpats ut en massa lärare också som vare sig är pedagoger eller så lysande i sina ämnen.

2011-03-23 @ 09:56:27
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Veiken

Jag som kommer från förskolevärlden, undrar hur det kommer att gå, när barn 1-3 år är 18 stycken som ska samsas om tre pedagoger, som dessutom bara är på plats del av dag. Här grundläggs det mesta inför de stora uppdraget - att börja skolan!Inlärningen startar vid andetag ett! Vi vuxna måste tillgodose barnens behov från start för att få det bästa resultatet! Puh! Det blev långt!

2011-03-23 @ 17:02:38
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Ailas

Jag håller helt med dig, tror inte på några snabba speciallösningar med dunderpedagoger! Det finns många sådana i helt vanliga klassrum redan, men vad ska de göra när det är för många barn i klassrummet? Hur ska de hinna med att hjälpa alla i det grundläggande matematiska tänkandet som kan vara mycket individuellt? I st för hjälp hänvisas barnen till slentrianräknande i trista böcker! Undra på att de både tröttnar och slutar att tänka.



Vidare måste vi få det tystare i klassrummen! Många är så stökiga att det helt enkelt inte går att tänka en vettig tanke i dem! Barnen måste lära sig att visa respekt för andra genom att arbeta utan att väsnas.

2011-03-23 @ 23:39:33
URL: http://ailas.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback