Älgbiffar med smak.




Det här ger lite extra smak åt älgbiffarna. Om man gör älgfärsen som vanligt med lök, kryddor och ägg i. Sen gör man en tunn biff i pannan, lägger på rejält (helst mer än man ser på bilden här) med en blandning av hackade soltorkade tomater, bostongurka, ost. Sen på med ett lager färs till ovanpå och klämma till i kanterna. Det blir en bullig biff med mycket smak. Sen ska man steka på låg värme så det blir genomstekt innan det bränner, jag har oftast alldeles för bråttom, syns på ett par biffar här.

Kommentarer
Postat av: Herta

Detta recept skrev jag upp alldeles omgående. Tror jag har älgfärs från Jämtland kvar i frysen i källaren.

Postat av: Lena

Det låter gott och jag ska pröva ditt recept i morgon på en älgfärs, som ligger och tinar i kylen.

Sås?



Vår brevbärare tog i går en bild på en varg ca 2 km härifrån. Ett nyligen dödat rådjur hålls under uppsikt av våra grannar. Undrar hur det går med en annan grannes nyfödda kalvar, som går ute på lösdrift?

2011-03-05 @ 20:08:12
Postat av: Suss

Det ser väldigt gott ut och låter så av receptet att döma också. Själv har jag bakat piroger med vanligt nötfärs.

2011-03-05 @ 23:06:35
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Såsen ska inte vara med vin i alla fall, för syra finns i biffyllningen. Bättre med gräddig svampsås med kantareller och kokta smörade morötter som tillbehör.

2011-03-05 @ 23:20:41
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Pillan

Tack för tipset! Alltid välkommet olika sätt att tillaga köttfärsen på. Tycker man har såååå mycket färs på hösten, sen fram i maj-juni då tar det kraftigt på den. Men då ligger där stekarna i frysen och bara väntar på att grillas.

2011-03-06 @ 16:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback