Var fjärde ungdom vill ha diktatur!

Ja, ungefär så kan man tolka en seriös undersökning. Trist! Vad står det för att så många hellre vill ha en stark ledare som inte styrs av ett folkvalt parlament? Att de medvetet väljer diktatur efter moget övervägande? Eller för att de inte förstått grundvalarna för olika politiska system? Jag vill egentligen inte åter ställa den frågan för den missbrukas så ofta i media: Är det skolan som har misslyckats med att utbilda de unga i demokrati?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-larde-oss-inget-om-demokrati

Kommentarer
Postat av: Selma

Eller så svarar de lite på trots. Jag tänker på de egna ifyllandet av enkäter när jag gick i skolan. De om drogvanor skulle tas med en rejäl nypa salt hörde man på hur det skarvats och skojats till det.

Postat av: [a/non

Så folk måste indoktrineras för att inse sitt eget bästa och demokratins förträfflighet? Det låter ju som något man skulle praktisera i säg Nordkorea.



Jag ser inget egenvärde i att kunna välja mellan pest eller kolera. Jag tar med gärna och importerar ledare från t.ex. Kina eller Singapore och ger upp min rösträtt, om det betyder att jag slipper situationen där de sämst lämpade fattar de viktigaste besluten, vilket är dagens situation. Skulle våra svenska politiker regera i Kina kan jag garantera att de för länge sedan hade haft sin egen version av franska revolutionen där borta.

2011-06-04 @ 12:10:05
Postat av: Kruger

Ang artikeln om dem 19 åriga tjejerna i DN. Skrämmande att läsa om deras okunskap. Ser dem inte nyheter på TV?? Tror inte att man bara kan skylla på skolan. Nu var det ett tag jag själv gick i skolan men jag är övertygad att man lär ut vad tex demokrati mm är till dem som är intrisserade att ta till sig. Sedan har väl föräldrar ett visst ansvar. Jag hoppas verkligen att de tre tjejerna utgör en minoritet av dagens unga annars så blir jag riktigt mörkrädd.

2011-06-04 @ 12:15:07
Postat av: AH

Visst är det vackert när vi i väst slår oss för bröstet och använder vår livsstil som den enda sanna, den enda verkliga vägen till lycka. Så om vi hade en odemokratisk stark ledare som förde en bra politik så hade det varit negativt? Eller förutsätts ledaren vara Saddam Hussein? Man kan inte ställa en fråga fritt från sammanhang och sen väga in sina egna värderingar i tolkningen...

2011-06-04 @ 13:33:27
Postat av: Kruger

Ang artikeln om dem 19 åriga tjejerna i DN. Skrämmande att läsa om deras okunskap. Ser dem inte nyheter på TV?? Tror inte att man bara kan skylla på skolan. Nu var det ett tag jag själv gick i skolan men jag är övertygad att man lär ut vad tex demokrati mm är till dem som är intrisserade att ta till sig. Sedan har väl föräldrar ett visst ansvar. Jag hoppas verkligen att de tre tjejerna utgör en minoritet av dagens unga annars så blir jag riktigt mörkrädd.

2011-06-04 @ 14:58:18
Postat av: Pillan

Kan det kanske vara ett svar på att vi i dagens samhälle ska vara aktiva inom så mycket -elkund, pension, yrkesliv, förälder, telekund, bankkund, försäringskund, sjukvård mm. Att vi hellre skulle vilja överlåta lite ansvar till någon annan.

Någon annan som tidigare till viss del hette staten i Sverige. Känner själv att jag gladeligen skulle vilja slippa ta alla dessa beslut.

Eller så är det som med många frågor i enkätform, en tolkningssak hur den uppfattas. Den som frågar menar på ett vis, den som svarar uppfattar frågan som en med helt annan innebörd.

2011-06-04 @ 17:48:43
Postat av: Herta

Tror jag inte alls.

2011-06-04 @ 20:31:56
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Gunvor

Jag blir också mörkrädd av svaren. Hoppas det är lite på trots. Inte ska man väl ha måst genomlida en kinesisk kulturrevolution för att förstå vad demokrati betyder! (Om man nu överlever.)

2011-06-04 @ 22:06:00
URL: http://svenska.iedior.se/#home
Postat av: Inger Maryissa

jag blev förfärad när jag läste om den undersökningen

De som tänker så har nog inte så mycket kunskap om grundvalarna för olika politiska system

det är ganska skrämmande faktiskt...

2011-06-04 @ 22:29:19
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Alla: Jag hoppas att man svarat lite snabbt och spontant utan att tänka efter vad diktatur innebär. Liksom forskarna så tror jag att det blivit ett annat resultat vid en djupintervju istället för enkät, för då hade man mer kunnat definiera begreppen och reda ut vad en diktatur innebär.



Men självklart kan politikerföraktet som sprider sig bidra till en schablonbild av demokratin som inte är bra. Något liknande fast mycket större fanns ju i den kaotiska Weimarrepubliken i Tyskland när ett diktatoriskt ledarskap efterträddes av maktlösa minoritetsregeringar som inte kunde ta landet ur ekonomiskt kaos. Då ropade folket på ett fast ledarskap som kunde reda ut det som det demokratiska systemet inte fixade. Och man fick Hitler, det var redan krattat för hans framgång.



Man kan väl konstatera att demokratin har sina begränsningar som system, men det finns inget bättre när man går in och granskar.

2011-06-05 @ 07:35:35
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback