Queen Anne`s laces igen då

Så här skrev Lena om Queen Anne i en kommentar. Jag kunde inte låta bli att göra ett inlägg av det. Nu tänker jag på henne när jag ser blomman och den får ännu mer av romantiskt skimmer runt sig:

"Läste om Queen Anne(Stuart), den stackars människan, som födde 13 barn på 16 år, 1684-1700. Alla dog i späd ålder eller var dödfödda, utom Wilhelm som dog av vattenskalle vid 11 års ålder. Så slutade ätten Stuart på Englands tron. Nu funderar jag ännu mer över denna blommas engelska namn........"


Tack Lena för kommentaren och jag hoppas det var ok att jag gjorde ett inlägg av den.







Kommentarer
Postat av: Lena

Helt ok, of course, att skriva om Queen Anne. Jag associerar till spetsar, knypplade och virkade, i drottningens näsdukar, barnens svepningar, bårtäcken, processionshästarnas täcken mm mm.



Nu har min dunge av laces blommat ut i trädgården och jag får ta fram lien för att någorlunda begränsa deras fröspridning.

2011-06-19 @ 10:24:22
Postat av: Gunvor

Nu när det har regnat så mycket kan man rycka upp dem med roten.



Enligt Wikipedia (
http://en.wikipedia.org/wiki/Queen_Anne's_Lace ) så har det funnits två engelska drottningar som kan vara den som hundkexen är uppkallade efter. Den andra, från Danmark, verkar ha haft ett trivsammare liv.

2011-06-19 @ 14:27:17
URL: http://svenska.iedior.se/#home
Postat av: Lena igen

Tack till Gunvor för tips om att dra upp rötterna. Några kommer väl att överleva och ge fägring även nästa försommar.



I Danmark heter hundkex Vild körvel. Anne of Denmark blev gift i England som 14-åring, så henne minns man inte Danmark.



Spännande mix av botanik och historia!

2011-06-20 @ 10:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback