Potatisodlingen ...

... går väl inte så där lysande. Inspirerad av Rune på Åsen så tänkte jag fixa egen färskpotatis till midsommar och petade ner ett antal sättpotatis här och där i byttor och på friland. Dels var jag nog för sent ute, dels har jag nog inte vårdat dem tillräckligt väl, för de ser piriga ut. Och de lär väl inte blomma än på ett tag. De jag satte i jordsäckarna har inte ens kommit upp än. Det var nog ingen bra idé.

Potatisen till midsommarsillen lär jag nog få inhandla i butik. Undrar om det är läge att sätta ut det som kommit upp nu i sand och gräsklipp, eller hur man gör? Var det inte så Rune sa tro? Så de skulle vara rena och fina.



Uppdaterat: Vi gjorde lite olika, den största är kvar i hinken och har blivit kupad med jord runt, de andra har vi satt ner i en sandhög som Roland hämtade med traktorskopan, de som är i säckarna får vara kvar, de har i alla fall kommit upp nu, de som sattes i åkern har inte alls kommit upp. Tur att vi inte ska försörja oss på potatisodling!

Kommentarer
Postat av: Leontina

Potatis sliter jag inte med längre, nu är vi så litet hushåll och när vi har gäster kan jag köpa. Jag odlar gräslök och rabarber, det är lagom kämpigt!

Postat av: Herta

Så här har jag hållit på tidigare år fast inte i år. För ett par år sedan var vi bortbjudna till Valborg. Där delades det ut potatisar som skulle sättas. Allt kom inte upp men somligt som smakade bra. Olika sorter vill jag minnas att det också var. Kul idé!

2011-06-04 @ 20:35:00
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Selma

Några potatisar vill jag ha, bara för att det är gott. Annars odlas här inte överdrivet mycket.

2011-06-05 @ 13:08:33
URL: http://frunatmaken.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback