Examen 2011


Examen 2011 på Silbodalsskolan. Numera firar vi i sporthallen istället för i kyrkan. Jag tycker att kyrkan är en finare lokal att ha examen i men inrättar mig utan protest i vad som beslutats. Huvudsaken är att barnen får en fin avslutning och det blev det. Jag var med på alla tre avslutningarna; f-2, 3-6 b och 3-6 a. Varje tillställning varade så där 45 minuter så det blev en god stund. Barnen är jätteduktiga, det sjöngs sånger, spelades musik i kommunala musikskolans regi och det lästes upp egna dikter. Såååå fint!

Det funkade riktigt bra med att barnen stod på läktarna och publiken satt på stolar / bänkar på golvet. Ulla hade den idén redan förra året men fick inte gehör för den då. De äldre barnen rusade ut efter sin sista sång, symboliskt för sommarlov och ledighet. Det innebar att hela byggnaden vibrerade och släppte ifrån sig en regn av dammmtussar i olika storlekar från taket. :-)).  En del av dem var ganska rejäla i storlek, som en handflata.  Jag fick någon allergisk reaktion i samband med det och den höll i sig med hosta och lätt andnöd någon timma efteråt.

Vi avslutade med fika och tårta som vi blev bjudna på (tack!) och vi fick info om att Sonja anställts som rektor. Det var en positiv nyhet, bra att vi fick info nu före lovet. Glada blev vi också att vi slapp knyta upp stolarna i sporthallen efteråt. Alla stolarna hade lärare på AE-mötestid strävat och satt ihop med plastband i rader innan, två band på varje. Det är en nödvändig åtgärd för brandskyddet. Stolar som står lösa i en lokal med 300 personer i kan annars hamna huller om buller vid ett nödläge och blockera vägar ut. Men nu skulle det lösas på annat sätt och vi slapp krypa på knä i sporthallen i våra examenskläder och lossa plastband. Det var uppskattat.

Visst kommer jag att sakna barnen nu när det blir lov. Men det är inte riktigt som när jag hade klass, som klasslärare lever man med barnen hela dagarna och varje dag. Det blir tätare band. Som speciallärare träffar jag elever lite mer sporadiskt och de har sin tillhörighet i respektive klasser.  

I morgon skriver jag mer om teamet som filmat fiske.

Kommentarer
Postat av: Selma

Så härligt med sommarlov för dem.

Postat av: Trolda

Det är något speciellt med sommarlov! =D Och man tyckte det var så otroligt lååångt när det begav sig...nu känns sommaren alldeles för kort!



Trolda - trevlig semester till dig också när det nu blir! =D

2011-06-16 @ 18:36:17
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Ailas

Skönt att ni fick en trevlig avslutning med barnen! Jag måste ändå säga att av bilden att döma, så nog hade avslutning i kyrkan varit att föredra.

Just sommaravslutningen är alltid lite speciell, då barnen kommer att växa till sig under sommaren upp till nästa klass.

Nu gäller det bara för er alla att samla nya krafter inför hösten, för sommarveckorna går så snabbt!



Hoppas att du har en trevlig kväll!



Sv: Jag tycker att han (Juholt) mest “tycker” men verkar inte alls ha någon seriös helhet bakom snacket. Det är väldigt enkelt att tycka, men en toppolitiker måste kunna lite mer. Han ger inget gediget intryck i mina ögon, men jag litar inte längre på några politiker å andra sidan.

2011-06-16 @ 20:25:11
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Marie

Vad trevligt att du fick gå på 3 olika skolavslutningar även om det sammantaget tog en massa tid i anspråk. Själv gick jag på en avslutning, men hade gärna gått på ngn till, jag fullkomligen älskar skolavslutningar. Tyvärr har jag ju ingen möjlighet att gå på Minis avslutningar eftersom hennes ligger samtidigt som min egen, det är verkligen tråkigt. Jag har lite dåligt samvete på grund av detta, men MInis pappa, storasyster och farföräldrar var på plats så det gick bra i alla fall. Jag vet dock att Mini innerst inne vill ha även mamsen på plats även om hon fogar sig efter fakta.

2011-06-17 @ 08:26:26
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Agneta

Tyvärr så så känns din bild av Årjängsbarnens skolavslutning bara totalt sorglig ut..hur kan man som svensk kommun bara "vika ner sig" i detta påfund? Hade jag bott i Årjäng så hade jag nog protesterat med näbbar o klor.Har man en gång börjat så är det väl inte omöjligt att det fortsätter?? Nästa "förbud" kanske blir att inte ha någon form av julfirande i skolan...heller

2011-06-18 @ 14:21:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback