Dyslexi / läs- och skrivsvårigheter ...

... ska hanteras så tidigt som möjligt i skolan anser jag numera. Nu vet vi forskningsvägen en del om varför barn får svårt att läsa och skriva. (Dock inte allt!) Det betyder att vi kan sätta in tidig  hjälp för exempelvis brister i arbetsminne och fonologisk medvetenhet (förmågan att uppfatta enskilda språkljud, bla bokstäver). Vi kan inte sudda ut svårigheterna men vi kan möta dem på rätt sätt i god tid. Intensivträning tidigt hjälper många elever att kompensera sina problem så att de kan läsa åldersadekvat när de kommer upp i årskurs tre / fyra  och verkligen behöver både kunna läsa längre texter och skriva sammanhängande för att klara av andra skolämnen.

För några decennier sedan hade jag istället sagt att vi låter barn vara som har läs- och skrivbekymmer, de lär sig när de är mogna för det. Och det kanske stämmer men de kommer rätt långt efter i starten och det kan bli jobbigt att komma ifatt. Jag arbetade i tio år i en skolform där barn fick lära sig läsa när de ville själva mellan fem och åtta års ålder och vi hade under alla de åren  inte någon elev som utvecklade läs- och skrivsvårigheter. Men det byggde på att de som kom igång sent kunde få maximalt stöd när läslusten infann sig och få vara med i nybörjarläsegrupper oavsett ålder. De kunde även få hämta in annan kunskap senare om det behövdes. Men så är skolan i de flesta fall inte uppbyggd idag och då får vi inrätta oss utifrån det.  

På Silbodalskolan har vi i alla fall nu kvalitetssäkrat  arbetet med barnen som riskerar att hamna i läs- och skrivsvårigheter så att vi ska hitta dem i tid, ingen ska slinka igenom utan att vi känner till att det finns bekymmer samt vad de består i och att rätt åtgärder sätts in direkt och intensivt. Vi har kört det ett år nu och har goda resultat.

Bra att insikten om detta behov sprider sig både inom och utanför skolans värld.

http://www.expressen.se/ledare/1.2461219/malin-siwe-inflation-i-dyslexi

Det är inte så enkelt som artikeln under länken menar. Problemen försvinner inte med intensiv träning men eleven  kan i de flesta fall med hjälp av systematisk intensivträning + uppföljning uppnå den läs- och skrivkunnighet som behövs för att klara av både skolarbetet och livet.

Kommentarer
Postat av: Veiken

Ett otroligt viktigt arbete. ca 10% av befolkningen lider av dyslexi i varierande grad. I LO-familjen är det ca 20%, man väljer praktiska yrken i högre grad. Många som är omhändertagna av olika skäl lider också av dyslexi. Numera finns det ju hjälp att få tack och lov! :)

Postat av: anne

Man har skäl att förundras då dyslexin upptäcks sent, man har skäl att undra hur det är möjligt och hur lärarna arbetat. :/

2011-06-08 @ 20:33:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Veiken: I mitt jobb känns den här biten väldigt betydelsefull, att hjälpa de minsta barnen i grundskolan till att få en läsning som är användbar för resten av skoljobbet.



Anne: Mmm det är så att barn utvecklas olika, en del barn är sena med läsningen av andra skäl än dyslexi, det gör att det kan vara svårt att tidigt upptäcka vad som är ´vad. Sen har vi som jag skriver tidigare inte haft så mycket att sätta in för att åtgärda dyslexi, nu vet vi genom forskning en hel del och kan möta det här tidigt. Men den kunskapen har inte slagit igenom överallt och detta med kunskapen om läs- och skriv har inte varit prioriterat inom lärarutbildningen de senaste åren. "Gamla" småskollärare hade väldigt lång utbildning på detta säkert nästan ett år av den två-åriga utbildningen. Men sen har det varit 4 - 8 veckor, eller inget.

2011-06-08 @ 20:54:38
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback