Åk till Åmål!

Om Ni inte har bestämt nåt för semestern än, så rekommenderar jag en tur till Åmål! Det är jättevackert att bara vara i och gå omkring. Vi var alltså där igår tisdag för gubben skulle serva bilen. Snart kommer Åmåls bluesfestival också och den är stor.




När man är i Åmål så ska man äta på Stadshotellet. Det är en vacker gammaldags stadshotellmiljö med fina jugendlampor i taket. Bara att få se dem är värt besöket. När vi var där igår så serverades fläsk och potatis! Gubben blev alldeles vindögd av lycka, åt så han drabbades av paltkoma redan i Mo på hemvägen.


Av menyn att döma så satsar man på hemlagad husmanskost, inte inköpt halvfabrikat. Det finns alltid ett stort grönsaksbord också.  Efter lunch på hotellet så kan man gå tvärs över bakgården till kafé XO för kaffe i den fina uteserveringen. Kanongott kaffe och smarriga konditorivaror till. XO har musikevenemang regelbundet flera kvällar i veckan hela sommaren, man kan ringa och boka bord.  På båda ställena var mycket folk vid lunchtid. Men man blir ändå trevligt bemött.


Direkt i anslutning till ´XO finns hantverksmagasinet. Nåt sånt skulle vara roligt att ha i Årjäng nära biblioteket, tillsammans med en konsthall. I hantverksmagasinet säljer traktens konsthantverkare sina alster och de driver själva verksamheten i föreningsform.



Rättvisemärkta varor hyr också in sig. Bra alternativ.



Tvärs över vägen från hotellet finns en bra second hand, Röda korsets. Den besökte jag förstås och så en tur till konsthallen vid biblioteket bredvid. Där ställs just nu ut fantastiska fotografiska bilder i två plan. Det är bilder med inspiration från naturen, men med lite filosofiska funderingar till varje bild som jag gillade. Skulle nog vilja ha en av dem, bilden med maskrosfrön som faller ner mot en  grön bakgrund och så bilden på rosknoppen som symbol för eget tänkande. Men jag lyckades behärska mig. Det fick bli en fin gratängform istället för 25 kr på Röda Korset medan gubben shoppade spön på Åmåls Järn.

För semestrare rekommenderas övernattning i Åmål eller dess närhet, eventuellt i Svanskog på värdshuset. Där tror jag att man har rum för en billig penning. Sen kan färden gå vidare väg E 45 med besök på i tur och ordning; Esters kafé, Häljebols konstgård, Klässbols linneväveri samt  Hamnmagasinen, Rackstadmuseet och Barbord restaurang i Arvika.

(Jag har inte betalt av turistbyrån för att skriva det här! ;-) )

Kommentarer
Postat av: Helen

Oj, det var verkligen länge sen jag var in här. Kikade igenom gamla kommentarer hos mig och då dök du upp :-) Till Åmål har jag aldrig varit men en stundande bilsemester söderut skulle ju skapa ett tillfälle till besök. Såg iaf jättetrevligt ut på dina bilder



mvh Helen

Postat av: Herta

Det finns så mycket fint i Sverige.

2011-06-22 @ 20:05:58
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback