Lärarlöner i Sverige ...

... är låga jämfört med andra länder, det visste jag, men att det var så här illa kunde jag inte ana.

Kolla gärna jämförelsen här under länken med färsk EU-statistik.

http://di.se/Artiklar/2011/6/25/238679/Svenska-larare-forlorarna-i-Europa/

Marit, erfaren lärare med många år i yrket, flyttade från Sverige och en lön på 29.000 kr per månad till Norge och en lön på43.000 kr per månad. Hon höjde sin lön med 14.000 kr per månad på ett bräde. Även om det är dyrare att bo i Norge så upplever hon att levnadsstandarden för lärare är högre i Norge än i Sverige. Och dessutom har hon det nu mindre stressigt på jobbet.

http://di.se/Artiklar/2011/6/25/238681/Loneserien-lordag-Flytten-till-Norge-lyfte-lonen/

  Tillverkningsindustri, vård, byggbransch och andra sektorer i Sverige har högre löner för sina anställda än skolan har för lärare. Det måste tyda på att det ändå finns resurser i landet. Lönerna sätts i förhandlingar mellan fack  och arbetsgivare. Hur kunde det bli så här??? Och vad ska vi göra?

Det handlar inte om att jag själv lever på svältgränsen på något sätt, utan att yrket som sådant är ansvarsfullt och kräver en lång utbildning som med nuvarande lönenivå inte betalar sig. Lärare skulle ha fått högre livslön om de avstått från att högskoleutbilda sig och istället börjat jobba inom industrin direkt efter gymnasiet. Och det har ungdomar idag fattat. Det finns i genomsnitt ungefär en sökande till varje lärarutbildningsplats, men eftersom det är ojämnt fördelat så innebär det att vissa utbildningar har flera sökande medan andra knappt har några alls och får läggas ner. Av de som söker är det få som har lärarutbildning som förstahandsval, de flesta vill helst bli något annat.  Det är inte bra för skolan på sikt.

Och löneökningen för lärare i år lär enligt prognoserna stanna på 2 % medan inflationen blir 3 %, alltså i praktiken en lönesänkning. Igen!
http://svt.se/2.22620/1.2468837/lararnas_realloner_fortsatter_att_sankas&from=rss?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Svtse-Inrikesnyheter+%28svt.se+-+Inrikesnyheter%29

Kommentarer
Postat av: Lena

Äntligen kommer lärarnas löner på tapeten! Bärplockare från Thailand garanteras 18.000 kr/mån jmf med en nyutbildad lärare som får 23.000 kr/mån efter fyra års universitetsstudier och stora studielån. Låg livslön ger också låg pension, har jag märkt. Dags att kräva rättvisa för att få några kloka ungdommar att välja läraryrket som förstaval.

2011-07-08 @ 09:06:59
Postat av: Marie

Ja, man blir lätt irriterad när man läser ditt inlägg. Mest irriterande är det att blicka framåt. Min sk löneutveckling de närmaste 21 åren kan bli max 4500 kronor om jag ser till de mest välbetalda lärarna i min kommun. Inte mycket att hurra för alltså. Jag hoppas verkligen att facken börjar sätta lite hårt mot hårt nu. Det är absolut för tama löneförhandlingar. Tänk vilket enormt motstånd vi egentligen borde utgöra! Gha....nu börjar jag reta upp mig känner jag!



Appropå kommentarsfunktionen i min blogg så ska vi försöka lösa det så att det blir som "vanligt". Under tiden är det bara att klicka på rubriken på det inlägg som man vill kommentera så kommer man till den vanliga kommentarssidan. Det fungerar egentligen som vanligt skillnaden är alltså att man klickar på rubriken istället för "lämna en kommentar". Tack för att du gjorde mig uppmärksammad på att den vanliga "vägen" saknades, jag hade inte uppmärksammat det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback