Breiviks ideologi ...

... tar jag avstånd ifrån. Ville bara förtydliga eftersom jag länkat till honom och hans skrifter. Jag tror på att ta fram hans åsikter i ljuset och argumentera emot det han står för. För jag tycker att han har helt fel i sitt blinda hat mot Islam som religion, i sin glorifiering av våldet som metod  istället för demokrati,  och en hel del annat också.

Jag anser att alla människor har lika värde, ett människovärde. (Det unika människovärdet omfattar däremot inte djur utan är reserverat för just människor.) Och för mig består det lika värdet oavsett kön, nationalitet, ålder, politisk uppfattning, sexuella preferenser, religion, hudfärg osv.

Själv trivs jag med att ha människor från andra länder och religioner med i både familj och vänkrets. 

Hur mångkulturellt Sverige klarar av att bli måste vi däremot kunna diskutera och  invandrarpolitiken måste vi  också  kunna ifrågasätta utan att anses ha felaktiga värderingar (om vi diskuterar den utifrån de gällande demokratiska principerna!) . Och där finns nog en del att göra, både när det gäller dem som redan är här och när det gäller regler för dem som vill komma hit.

Kriminalitet av en viss typ, narkotika, vapen, våld, stölder, rån och liknande har en överrepresentation bland invandrare. Det är rätt självklart  för mig, eftersom de som grupp betraktat hör till de fattigaste i landet. Och de brotten är vanligare bland de människor som har de sämst ställt ekonomiskt och socialt i landet. (Andra samhällsklasser ägnar sig antagligen åt andra typer av brott, eller har råd att anlita juridisk hjälp så att man kan slippa begå brott när det gäller konsten att slinka undan skatter och annat).

Demokrati som politiskt styrelseskick är inte felfritt, det finns svagheter, det kan vara tungrott, svåröverskådligt, oberäkneligt,  tidsödande, dyrt, manipulerat osv. Och jag är lite besviken på att man inte tänkt till mer hur vi skulle kunna utveckla demokratin med hjälp av alla kommunikativa hjälpmedel som vi har nu. Demokrati är inte bara att rösta i val, det är också att kunna informera sig bra, att kunna diskutera bra och att få framföra sina åsikter när det gäller gemensamma frågor. Där finns nya  möjligheter idag, möjligheter som inte utnyttjas i syfte att stärka demokratin.  De politiska diskussionerna om hur vi ska forma samhället och vilka poltiska beslut som bör fattas, förs i och för sig livligare än någonsin bland "vanligt folk" på FB, i bloggar osv, men i sin egen värld, inte tillsammans med formella demokratiska fora.  Det finns ingen ambition från beslutsfattarna att undersöka hur man kan integrera de här infoflödena i den demokratiska politiska processen.

Men även om demokratin inte är perfekt så finns det inget bättre alternativ. Diktatur i alla dess former är inte bättre, det tror jag en klar majoritet är överens om, både í Sverige och Norge. De historiska exemplen avskräcker och visar tydligt på riskerna. Och anarki, dvs frånvaro av styrning tror jag inte heller på.

När det gäller behov av förändring så tror jag aldrig på våld och död och ondska som styrmedel. Jag tror på att godhet har stor makt att förändra och att argumentera, informera och arbeta mot ett mål. För mig handlar  religion om just godhet och den kan aldrig ge sig ut på korståg för att övertyga genom blod och våld. Inte i något sammanhang. 




Kommentarer
Postat av: Selma

Vilka är de vi som inte skulle klara av ett mer mångkulturellt samhälle?

Postat av: Inga Magnusson

Selma: Jag tror att Sverige på sikt kan bli hur mångkulturellt som helst, men det handlar mer om takten. Vi har ju varit en liten isolerad ankdamm med i stort sett bara en religion, en åsikt åt gången, en typ av mat osv. Nu öppnar vi oss för omvärlden och det är bra att vi släpper in andra levnadssätt och tänkesätt.



Men om vi tar in ett stort antal människor till Sverige från andra kulturer, andra levnadsförhållanden, andra religioner, människor som är trasiga pga krig och fattigdom och vi samtidigt inte kan erbjuda dem rimliga villkor, så bygger vi in starka spänningar mellan grupper i befolkningen, främst mellan fattiga svenskar och fattiga invandrare.



Om vi inte hinner bygga upp bra mottagning, bra integerering, språkundervisning, jobb och bostäder åt dem som kommer hit så måste vi titta över takten på invandringen så att vi hinner med. För de som får ta stöten av spänningarna är de här stora invandrargrupperna själva och svenskar som lever tillsammans med dem i vissa områden. Vi har fått en segregation när det gäller boende i Sverige och det gör att det är stora problem i vardagen där invandrare samlats ( samlar sig) men inga bekymmer i resten av landet.



Exempelvis så bor inte beslutsfattarna i de områden där problemen är som mest påtagliga, med arbetslöshet, fattigdom och våld.

2011-07-25 @ 11:52:49
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback