Tema norsk mat!

Vi åt alltså i går kväll lördag hos U och H  tillsammans med andra goda vänner också, något vi aldrig ätit förut. Det var norskt mat-tema och så här från början:


Det började med en liten entrérätt till välkomstvinet. Det var små krustader med löjrom, creme fraiche och persilja.


Förrätten var torkat och saltat fårlår i tunna skivor (fenalår)  runt grön lättkokt sparris med mycke tuggmotstånd kvar och potatis som, tror jag, först var kokt med skal på och sedan stekt i smör med grovt salt på och något mer, minns inte. Kolla in tallrikarna med djurbilderna.


Till förrätten drack vi ett fylligt sydafrikanskt vin Allesverloren, med en speciellt historia bakom det  ovanliga namnet.


Varmrätten var helt ny för oss. Det är en lyxig norsk fiskspecialitet; Skrei. Skrei är en torskfisk som lever sitt liv huvudsakligen i arktiska områden, precis norr om Norge. Under lektiden vandrar den ner efter kusten för att finna bra lekplatser med lagom temperatur. Därav namnet Skrei som är fornnordiska och betyder skrida / vandra i flock.  Det är under den tiden, dvs nu, som fisken fångas. Den blir 1.30 lång max och 40 kilo. Fisken kokas i lättsaltat vatten bara några minuter, man får gärna ha lite ättika i vattnet också. Till den serveras kokt potatis, smält smör, alternativt levern hackad och blandad med lök samt torskrommen kokt och skuren i skivor, och morötter.


Snapsglasen var frostade men hade också en ring som genom en gevärspipa med hårkors och så siluetten av älg / vildren på andra sidan.




Desserten var vinkokta päron. De ska koka hela i vin i flera timmar, vanligt vitt vin, syltad ingefära och serveras varma med lönnsirap, mandel, vispgrädde / vaniljglass.  Lönnsirap görs genom att tappa av lönnarna sav och sedan koka ihop den, det går åt många liter för att få en sån här flaska. Familjen här har goda vänner i Kanada efter år av utlandsjobb så det är äkta vara.

Till kaffet som avslutade måltiden serverades smultringar och kransekaka.

Till sist så skickade vi iväg varsin thailykta mot den mörka himlen. Det var så stilla och de steg i magiskt tysnad högt högt upp.





Vi¨åt och stimmade oss genom kvällen, himla trevligt. Och skulle önska att vi kunde fortsätta att träffas så här i många år till. Fast till våren / försommaren ska vi i alla fall ses i Oslo och besöka det nya operahuset.

Idag söndag ska vi ut på isen på Östra Silen, en bra bit ut och grilla korv med några andra. Fortskaffningsmedlet vet jag inte än; spark kanske.

Kommentarer
Postat av: Mia

Det var en måltid som du säkert kommer att minnas väl värd en familj där jakt utövas. Jag tänker dels på tallrikar som snapsglasen.

Postat av: Herta

Snart blir det laxlunc´h härhemma.

2011-01-23 @ 12:22:57
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Suss

Herre Gud, hela tangentbordet dryper av mitt snålvatten.Sådana här inlägg är mera än jag klarar av. SÅ HIMLA MYCKET GOTT!!!! Alltihopa vill jag smaka, utom vinet!

2011-01-23 @ 14:14:08
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Suss är rolig hon!!!



Själv tänkte jag (och har ibland tänkt efter Norgesyrrans matövningar) att norsk mat ligger i samma klass som engelsk mat i min bok.... :o



Får man säga så!?!?!

2011-01-23 @ 21:45:44
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Mia; Japp visst är det en jägarfamilj



Herta: lax gillar jag också!



Suss: Synd om Dig som inte gillar vin.



Anne: Mina erfarenheter av engelsk mat är begränsade, men det lilla jag vet är inte positivt! Norsk mat är bättre! Absolut!

2011-01-23 @ 23:00:14
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Landkrabba

Har sett i flera av dina inlägg att ni skickar iväg dessa thailyktor, ser väldigt vackert och magiskt ut. Vart köper man dem?

2011-01-24 @ 09:49:12
URL: http://landkrabba.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Landkrabba: ICA Sillerud!

2011-01-25 @ 18:51:06
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback