Lars Vilks ...

... är mest känd för att ha dragit på sig ilska från muslimer p.g.a. nidbilder av religionssymboler.  Det har varit rondellhundar och annat. Just nu har han bevakning dygnet om. Han har plötsligt blivit jättekänd även utanför konstnärskretsar och anlitas flitigt som föreläsare och tyckare i största allmänhet. Jag antar att det är en konst i sig att odla kändisskapet som levebröd och i det avseendet kan man bara gratulera Vilks. Han tycks märkligt nog njuta, av inte bara uppmärksamheten utan också, av hoten mot sin person.

Nu har jag kollat igenom hans konstnärskap på nätet och för det ger jag inte ett vitten! Vedhögar och klumpiga teckningar med försök till provokation!  Det handlar hela tiden om att försöka spränga gränser som det heter, reta upp och irritera för irritationens skull. Alltså ett livslångt självupptaget projekt med syfte att glorifiera honom själv ser det ut som, ett slags intensiv lust att agera i rollen som frontfigur för de "upproriska" och "rättänkande" . När vedhögarna inte längre kunde flytta gränser, de var redan flyttade för länge sedan, så återstod känsliga religionssymboler och krav på att muslimer ska ändra sin inställning till hundar osv. Det finns inte ens en genomtänkt konsekvent samhällskritik med i sammanhanget, bara ren skär sensationslystnad.

Och för att han ska kunna fortsätta med detta till egen belåtenhet (kolla bilden under länken, nöjd är bara förnamnet!) så måste han alltså ockupera samhällsresurser dygnet om för att bevakas.

Nej, jag hyllar inte terrorismen, men den här cirkusen har löjets skimmer över sig! Och Lars Vilks ger intryck av att i första hand vara  en pajas, inte en konstnär. Trist att just han har fått bli symbol för den fria konsten. Och det ser ut att kunna bli så att inte bara Lars Vilks utan också helt oskyldiga människor kan få sätta livet till på dess altare.


Kommentarer
Postat av: Selma

Det klart att han har rätt att rita vad han vill men jag håller fullständigt med om att det är mer pajaseri och provokation än konst.

Postat av: anne

Fri konst...?



Ja, inte vet jag, men jag är då helt övertygad om att han visste exakt vad han gjorde och vilka konsekvenserna skulle bli när han "ritade" hunden.

2011-01-01 @ 19:20:16
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ailas

2011-01-01 @ 19:54:03
URL: http://ailas.svenskablogg.se
Postat av: Inga Magnusson

Selma: Ja, han kan rita vad han vill, men på något sätt så får han ta konsekvenserna av sitt ritande själv.



Anne: Ja, han säger själv i en intervju som jag läste igenom att han förstod innan han ritade Muhammad som en hund att det skulle ses som provocerande just därför att hunden är ett föraktat djur.



Ailas: Tyst samtycke?? ;-)

2011-01-01 @ 19:59:49
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Ja, man undrar faktiskt vad ordet konst står för?

Det fejkade självmordet på en bro o Sthlm och han som sprejade en T-banevagn är också utslag av samma konstiga syn på konst.

Jag tror också Vilks bara är en ytterst sorglig figur helt utan förmåga att uttrycka sig med annat än genom klumpiga konfrontationer. Usch, sina livakter betalar han inte ens själv.

2011-01-01 @ 20:54:30
Postat av: Inger Maryissa

jag har också funderat över hans teckningar och motiven för dem...

Det fria ordet( bilder ) är dyrbart....men tycker att det kan finnas gränser för provokation...



2011-01-01 @ 23:53:05
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: TT

Tänk att just detta satt ungarna och jag och diskuterade på julafton.

Vad har han gjort för konst?

Bra att du bekräftade, och för övrigt retade vi oss rejält på kostnaderna för hans bevakning.

Sjukt!

2011-01-02 @ 10:27:28
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Nej. Visserligen hade han nog inte trott att det skulle bli sånt rabalder av en liten teckning - skulle bara skoja lite med konstförståsigpåarna - men när det blev så tog han konsekvenserna. Lars Vilks är en hjälte som står upp för yttrandefriheten. Sjukt är det när man säger att yttrandefrihet är ju bra, men man skall inte använda den. Dessutom kan han visst teckna, se ex här: http://www.vilks.net/2010/12/20/del-1131-svar-konst-stundar-och-respektens-begransningar/

2011-01-02 @ 12:36:57
Postat av: Inga Magnusson

Lena: Håller med!



TT: Jag ser inget märkvärdigt med hans bilder.



Gunvor: Nja, om jag tolkar en intervju rätt som jag läste på nätet inför detta inlägg, så säger han själv att han var medveten om risken för stort rabalder när han gjorde Muhammad som en hund. han gör i olika intervjuer fler uttalanden som pekar åt samma håll; han är primärt ute för att provocera, inte för att driva någon samhällsdebattlinje eller göra stor konst. För mig finns det då inga värden i det han gör, för de flesta gränser och begränsningar i konsten är redan raserade flera gånger om. De enda gränser som tycks återstå just nu är de att våga arbeta konstnärligt som Nerdrum, bilder med klassiskt konstnärskunnande.



För mig är Lars Vilks ingen hjälte bara en sensationslysten egotrippad vanlig man, med en medioker bildbegåvning. Jag kollade på teckningar som han gjort och jag ser inget mer i dem än vanliga avbildningar utan djupare kvaliteter. Jag har nog i alla fall två personer i min familj som skulle kunna göra bilder av samma hantverksmässiga kvalitet.

2011-01-02 @ 18:17:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Men du är också modig Inga! Jämför med ditt hisnande underbara julkort.

2011-01-02 @ 18:48:12
Postat av: tommy lindkvist

Hej.Jag tror att Lars är den genom tiderna den dyraste råttan som funnits.Jag är kristen men deportera Lars råttan till Iran.VÅGAR MAN TURISTA MER?????????

2011-01-17 @ 17:29:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback