Döda fåglar hittas ...

...här och där just nu. Det kan förstås vara tillfälligheter som tål att skämtas om; typ "nederbird", eller också är det allvarligt på något sätt.

Norah4you är en bildad person,
vars blogg  jag läser med respekt. Hon funderar över om fåglarna påverkats av att magnetfälten på jorden ändrar sig.

Magnetiska nordpolen flyttar sig bevisligen och båda polerna blir svagare. Det skulle kunna innebära att fåglarna tappar en del av sin navigationsförmåga, de använder ju magnetismen för att orientera sig i flygningen. Men varför just nu? Det är ju inga snabba  förändringar.

 Däremot så har vi just i år ett ovanligt tjockt ozonskikt pga gynnsamt väder (?). Hur förhåller sig fåglarna till ozonskiktet?  Inte alls antagligen, det är bara jag som spekulerar.

 Och så var det det här med metangaserna. De påverkar djurs överlevnadsförmåga, men återigen, varför just i år, det är ju också en långsam process. Eller har vi att göra med en kombination av faktorer?

Asch, det är nog bara tillfälligheter, som forskaren David Bird (???) säger,  inget att bråka om.

Kommentarer
Postat av: Eva

Tillfälligheter?

Första gången jag hör om så många fall av "tillfälligheter".

2011-01-08 @ 12:11:03
Postat av: Lena

I Falköping hade den stora kajflocken slagit sig ner i snön på gatan. Letat sand, blivit skrämda? En lastbilschaufför rapporterade att han i mörkret kört rakt igenon flocken. Och kanske fler med honom?

Kajorna hade dött av yttre skador, enligt veterinärerna, som tittat på dem.

2011-01-08 @ 20:29:54
Postat av: Inger Maryissa

Ja, man kan inte låta bli att undra över vad som hänt med alla dessa fåglar

och jag tror inte det är en tillfällighet, eftersom det hänt på flera platser på vår jord...

något är galet..

Det låter intressant detta med magnetfälten på jorden...

undrar om vi kommer att få svar på varför detta har hänt

Postat av: Selma

Jag tror att det kan hända en hel del som liksom bara passerar i ett stridare nyhetsflöde.

2011-01-08 @ 22:15:00
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Thomas Olausson

Kanske vi skulle låta James Bond kolla upp detta?



http://www.agent007.nu/birds.htm



Gud vad tråkig jag är, förlåt…

2011-01-08 @ 23:21:59
URL: http://vanligtvis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback