Agenda

I kväll har jag bokat in Stavros och en klass 9 igen (är det väl).

 Framåt slutet på veckan invaderas den lilla staden Nora av Årjängs lärare som ska implementera någon ny skollag, läroplan, kursplan. Jag hade väl i ärlighetens namn hellre blivit "bortskämd" ett par dagar på vårt eget hotell i Årjäng och kunnat tillbringa natten i egen säng samt varit effektivt arbetande ytterligare några timmar som nu istället blir restid. Men nu blir det alltså Västmanland, inte så långt från den ort som betecknas som min födelseort i alla mina papper; Fellingsbro. Och det blir nog också bra till slut. Det lär ska vara god mat där också. 

Uppriktigt sagt så är den nya läroplanen inte så tokig. Den får rätt goda vitsord från lärare som kommit i kontakt med den. Jag såg introduktionsfilmen idag, efter mötet när vi skulle ha sett filmen men tekniken inte fungerade för det var en datorskiva o den passade inte i teven.

Och jag gillar det jag ser. Man återgår ungefär till konceptet som var före den senaste läroplanen; dvs det kommer inte bara att finnas mål, utan lite styr över hur vi ska nå dit och vi slipper den märkliga konstruktionen med både strävansmål och uppnåendemål som vi aldrig begrep.(Vi fick inte sträva mot uppnåendemålen utan mot strävansmålen, men på vägen skulle vi ändå som av en händelse uppnå uppnåendemålen ändå! Hacka i sig den logiken den som kan!). Sen säger man att det ska finnas inbyggt i det hela en röd tråd mellan syfte - genomförande - mål och betyg, ja, ungefär så om jag tolkar det rätt. Och det låter som en god ambition.

Sen säger man ju att det hela bygger på Vygotsky och bara en sån sak får mig att smälta. Fast i ärlighetens namn kunde jag inte skymta honom i filmen vare sig nämnd eller refererad till.

Asch, nu sabbade jag ju hela agendan med de här studiedagarna.

Nästa helg ligger lite lös och skramlar eftersom vi skulle ha varit på elitprov i Eksjö men det blev inställt. Men vi ska i alla fall fira ett födelsedagsbarn med Sissel K:s konsert på Nya CCC och samkväm hemma hos födelsedagsbarnet först.

En annan helg framöver får vi kärt besök från Olivedalsgatan, himla kul, men synd att inte CH är med 

Sen börjar årsmötena ticka in, ett blir en lördagkväll på Strömsborg med mat.

Sportlov i slutet på månaden och besök från Stockholm, av tidningssonen och co. ett par dagar

Sen hoppas vi på ett besök från Umeå också förstås.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback