Träna nyfödda kalvar att dricka ...

... måste man, i alla fall förr i tiden. Det gick till så att man stoppade handen in i munnen på kalven att suga på samtidigt som man försökte få ner munnen i en liten hink med ljummen råmjölk. Kalvarna spjärnade alltid emot, deras instinkt var ju att suga uppåt på kons spenar. Just detta höll gubben på med i en kalvbox den här dagen för 25 år sedan när han fick reda på att Olof Palme hade mördats. Det var Rolands pappa som kom in i ladugården och berättade det  i samband med morgonmjölkningen. Vi drev jordbruket själva då och hade mjölkkor. Sen kom Roland in och berättade för mig. Det var verkligen en chock.

 Jag beundrade Olof Palme för hans hederlighet, talekonst, hängivenhet och för hans totala oegennytta. Det senare  har ju visat sig vara en ovanlig egenskap hos ledargestalter inom  olika sektorer. Jag minns också min kväljande motvilja mot det märkliga Palmehat som utvecklades åren innan. Det var verkligen vidrigt. Det var organiserat och underhölls av stora reklamkampanjer finansierade av privata donationer med bl.a. Alf Enerström och Gio Petré inblandade. Något liknande har vi tack o lov inte sett sedan dess.


Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Visst var det en chock! Det är också lite chockartat att det redan har gått 25 år...



Jag kommer ihåg när jag var liten och hjälpte farmors grannar att lära kalvarna dricka ur hink. Tack för nostalgitrippen :-)

Postat av: Inger Maryissa

Jag kommer också så väl ihåg den dagen jag fick veta att Olof Palme hade mördats

Det var så ofattbart och en stor chock

och ja, det var mycket märkligt och otäckt det Palmehat som fanns inom vissa kretsar.

Jag gillade Palme, för hans hängivenhet för det han trodde på och för partiet.

Sådant verkar inte finnas idag inom politiken...

Önskar det funnes en sådan ledare inom Sossarna nu...det skulle hjälpa mycket..



2011-02-28 @ 14:07:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Veiken

Oj, det var längesedan man fick hjälpa små nyfödda kalvar att dricka!:)

Min man och jag låg i sängen när dottern hämtade tidningan och hon skrek rakt ut: Palme är mördad. Av någon anledning sa vi. -Man får inte skoja om sånt!



Palmehatet kom väl av ren rädsla av att han var den han var och utgjorde på så sätt ett hot för det sk. etablissemanget!

2011-02-28 @ 18:54:12
URL: http://veiken.wordpress.com/
Postat av: Ailas

Just det... minns faktiskt hur min mormor skulle lära kalvar den ädla konsten att dricka. Det hade jag alldeles glömt bort. Det såg nämligen ganska roligt ut, tyckte jag.



25 år sedan... Vart har dessa år tagit vägen! Minns att jag gick ut för att ta in tidningen och hur chockad jag blev. Jag ogillade Palmes arrogans, men beundrade hans intelligens och som kvinna hade jag kunnat falla för hans charm. Han hade den ganska ovanliga kombinationen av känslomässighet och blixtrande intelligens som jag finner oemotståndlig. :)

2011-03-01 @ 01:14:49
URL: http://ailas.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback