Sorgen ....

... och saknaden efter min mamma som gick bort i april förra året har jag inte skrivit om på länge. Men den finns fortfarande kvar och den är påtaglig. Jag tänker på henne varje dag, inte bara någon enstaka gång utan flera gånger. Och det finns mest sorg och ledsnad med i tänket, även om jag oftast sväljer undan tårarna.  Och dessemellan är jag förstås alldeles som vanligt, det går att trycka undan snabbt. Trodde att det ledsnaste skulle gå över och att det skulle gå att tänka på henne utan att bli så sorgsen. När jag passerar hennes köksfönster, där hon brukade sitta och vinka bakom gardinen när jag for förbi till eller från jobbet, så händer det fortfarande att jag glömmer bort mig och vinkar till ett fönster som nu är tomt. Sen när jag kommer på mig själv med det så blir jag lessen förstås, hon finns ju inte kvar där.  Undrar om det kommer att vara så här hela livet?

Kommentarer
Postat av: Suss

Saknaden kommmer att finnas kvar så är det för mig, men så småningom har det övergått till att jag oftast känner någon slags glädje över allt bra vi haft. Glömt är det jobbiga, jag längtar mycket efter henne ibland och blir ledsen, men oftast känner jag mig lycklig över att vi fick vara nära varandra, precis som du och din mamma, ända till slutet. Jag minns och tänker på allt det roliga och all glädje. Så här är livet och döden har jag insett och så småningom gäller det mig och mina barn.

Postat av: Inga Magnusson

Suss: Jag hade väntat mig att jag skulle tänka på henne mer sällan, inte varje dag. Och att sorgen skulle börja ersättas av just det Du beskriver, glädjen över att ändå ha fått ha en del av livet tillsammans. Trodde inte att den värsta sorgen och saknaden skulle vara så länge. Men hon fanns ju så nära oss så länge i vardagen i olika göromål och så småningom allt mer via enbart besök. Och så telefonsamtal som de sista åren blev det bästa kontaktmedlet. I telefon hörde hon tillräckligt bra för att kunna delta i en flytande konversation. Låter ändå lite tröstrikt att Du har kommit vidare, kanske kan jag också göra det så småningom när tiden fått ha sin gång.

2011-02-24 @ 01:06:05
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Gunvor

Det tar ett sorgeår - så har jag i alla fall känt det. När alla årstider och högtider och annat som man brukat uppleva tillsammans har gåtts igenom en gång till utan den saknade personen så 'sätter sig' sorgen på en stillsammare nivå.

2011-02-24 @ 09:41:05
Postat av: Inger Maryissa

Känner igen dina känslor och sorgearbetet från när min lilla mamma gick bort

Min mamma brukade också sitta och vinka och från gardinen i köket när jag kom eller gick efter besöket från henne och när jag väntade på bussen

Min mamma bodde ganska långt borta från där jag bor,

och jag har många gånger tänkt att åka dit för att t.ex. minnas våra promenader, men jag har inte orkat göra det..

Och fortfarande kommer saknaden då och då i förnyad kraft, även om den lagt sig en del nu.

Men saknaden finns där,

och många gånger händer det att jag önskar jag kunde lyfta telefonluren för en liten pratstund...

Stora kramar till dig

2011-02-24 @ 15:27:42
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Herta

Kanske fel att säga men för mej så saknar jag min mor mer och mer. Det är så mycket jag skulle ha frågat om, även om vi pratat om så mycket.

2011-02-25 @ 17:55:01
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga Magnusson

Gunvor: Så hoppas jag att det ska bli, lite mindre ledsnad när det första året gått.



Ingermaryissa: Visst är det så att sorgen kommer i vardagen, när man minst anar det.



Herta: Å nej, kan det bli så? Och jag som trodde att det alltid blev mindre. Känner som Du att det fanns så mycket jag borde ha frågat, sånt som bara hon vet om min barndom och om hennes uppväxttid. Nu har hon ju redan berättat massor så jag har en kunskaps-skatt där, men det fanns ju mer.

2011-02-25 @ 17:58:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Kanske sörjer du mycket för att du hade en ovanligt nära och tight relation till din mamma? Du har mycket att sakna?

2011-02-25 @ 19:39:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: anne

Sv. Han hade fyllt 50 två månader tidigare.



Kanske är det då det ni aldrig kom till skott med du sörjer?

2011-02-26 @ 12:01:03
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Trolda

Ja det är så jobbigt att mista någon så när och kär. Det kommer ta tid att komma till den dagen då du kan tänka på din kära Moder utan tårar tror jag...men det KOMMER. Nu sitter hon säkert där uppe i himlen istället för i köksfönstret o kikar på dig och följer dig genom Livets väg.



Och så måste du visa tvättstugan någon gång när den där härligt svullstiga tavlan är på plats...;-)



Trolda - kramar =D

2011-02-26 @ 12:52:15
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Mia

Sorg, precis som du så miste jag en förälder förra året. Vi bodde dock inte lika nära varandra, men vi hade en nära och varm relation.



Alla sörjer vi olika, visst är jag ledsen ibland, men oftast är jag glad för att han fick det liv han fick. Jag tänker ofta med glädje på honom, men två gånger har jag ringt hans telefonnummer, fastän jag vet att han inte finns där. Vill förvissa mig. Säkert en del i sorgeprocessen

2011-03-05 @ 19:48:55
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback