Sissel K...
Den nya lokalen är vacker med de här ribbdekorationerna i trä. Flera olika dimensioner ger liv åt väggen.
Det var i stort sett fullsatt, 1600 personer innebär det. Lite obehagligt blev det när vi skulle ut ur lokalen. Det blev lång väntan uppe på vår våning. Rulltrapporna orkade inte svälja undan, trapporna var blockerad av människor som försökte gå den vägen och vid hissarna stod flera rullstolsburna på kö. Det är ingen trevlig känsla att befinna sig högt uppe i en byggnad och inte kunna ta sig ner snabbt om det skulle börja brinna eller så. Läskigt nog så började det lukta ordentligt bränt från rulltrappan när vi väl tagit oss ner och stod och väntade på att få ut kläderna. Hoppas man lyckas göra det här bättre, för så här får det nog inte fortsätta.
Förstår att konserten var en höjdare! Hade nog också gillat den, utan att ens veta vad som spelades.
Men, hade nog fått panik av att inte komma ut. Sådant gillar jag inte alls. Håller med dig, det där måste de åtgärda.
Hon har verkligen en alldeles fantastisk röst! Jag minns när hon sjöng helt allena på invigningen av OS i lillehammer...man fick rysningar över hela kroppen! Och hon är dessutom vacker och känns okonstlad på något vis!
Trolda - kramar =D
Sv: Svensk sjöfart har väl tyvärr stått på ruinens brant rätt länge, mycket på grund av rådande sjöfartspolitik vilken gör att svensk sjöfart inte är särskilt konkurrenskraftig. Det enda parti som förde en sjöfartspolitik som inte var skrattretande var Sverigedemokraterna så det säger väl tyvärr en del om vad de andra politikerna anser...
För min del känns det bra att redan ha gått iland, jag har vetat länge att jag inte skulle stanna till sjöss för all evighet. Eller ens särskilt länge. Familj har funnits i våra tankar länge och för mig betyder det mer än karriär. Speciellt en så speciell karriär som den till sjöss ändå är. Däremot tycker jag synd om alla de hundratals ungdomar som läser på sjöfartshögskolorna och går en så dyster framtid till mötes. Många svenskar jobbar nu i Norge men den norska sjöfartsmarknaden börjar bli mättad den med. Alternativet som återstår är att segla utflaggat, det vill säga på ett fartyg som är registrerat i ett land som Bahamas, Liberia eller Gibraltar. Fördelen är att man inte behöver skatta en enda krona så länge man jobbar minst 183 dagar per år, nackdelen är att man faller utanför det svenska systemet gällande pension, föräldrapenning och sjukersättningar. För mig har nackdelarna aldrig uppvägt fördelarna men är man 24 år, har några hundratusen i studieskulder och brinner av iver så tänker man kanske inte ett par, eller tio, år fram i tiden. Men visst är det trist att ett yrke, en bransch, med så gamla anor och traditioner sakta försvinner...
Landkrabba: Det var intressant att läsa Din kommentar om svensk sjöfart. Jag har några följdfrågor, du får gärna svara här om Du vill.
å va bra det måste ha varit och kul att se ccc live inifrån ,men usch va hemskt när det blir sån trängsel!
Sv: Jag ska väl börja med att erkänna att jag inte är allt för insatt i svensk politik över huvudtaget men som med allt annat så är det inte enbart politikens fel. Finanskrisen slog väldigt hårt den med till exempel. I de flesta andra EU-länderna finns något som heter tonnageskatt vilket innebär att redare betalar skatt på en schabloninkomst. Svenska regeringen vägrar att införa detta system och därför väljer redarna att flagga ut och svensk arbetskraft behövs inte. På svenska fartyg (med svensk flagg) är det lagstadgat att minst 25% av besättningen skall vara just svensk. Om man seglar under bekvämlighetsflagg finns inte dessa regler.
Utländsk arbetskraft har alltid varit vanligt inom sjöfarten men på 70-talet (tror jag att det var) sades svenska sjömän upp till förmån för filippinska. Idag är utländsk arbetskraft ett måste då det inte finns tillräckligt med sjömän att bemanna de svenska fartygen (i alla fall de som hade svenskt flagg för fram till ett år sedan...) Redarna slog undan benen på sig själva och efterdyningarna märktes först flera år senare då det helt plötsligt inte fanns några svenska befäl. Till sjöss börjar man i de lägre graderna och jobbar sig upp mot toppen. Men när de lägre graderna ersattes av filippinare stoppades den naturliga rekryteringen då dessa sjömän i regel inte har samma höga utbildning som svenskar samt att redarna gärna vill ha svenska seniorbefäl. Stora satsningar gjordes på att rekrytera nya svenska sjömän, både i manskaps- och befälsbefattning och marknaden blommade. Sen kom debatten om tonnageskatt och ett öppet skeppsregister. Fartyg började flaggas ut. Sjömän sades upp. Sen kom finanskrisen och läget förvärrades ytterligare. Det finns andra lösningar än subventioner men dessa ser ut att vara långt borta i dagens läge.
Jag har också sett Sissel live. Förstår att du njöt av konserten.