Opräktiga ...

... kan det vara motsatsen till präktiga? Eller kanske finns nåt annat ord som betecknar
kärringar som struntar i att ta fram adventsstjärnan och adventsljusstaken förrän 3:e advent, för det är det väl den här helgen. 



I så fall är jag opräktig, fast nu har en del i alla fall kommit på plats. Och det med
benäget stöd av mannen i huset som har hållit i och skruvat upp och varit
uppmuntrande  i största allmänhet. Jag är inte så förtjust i julen och behöver 
alla glada tillrop som går att uppbringa för att ta mig samman och förbereda den. 

Det gör också ont att ta fram dukar och annat som hör den här helgen till. Det mesta
har ju min bortgångna mamma sytt och virkat. Jag ser hennes händer framför mig, 
de var  så flitiga, alltid i arbete på något sätt.  Och hon älskade julen, liksom
åtminstone en av mina bloggvänner.

Kommentarer
Postat av: TT

Min fostermamma dog plötsligt och oväntat 21 december, 56 år gammal så julen har inte varit någon höjdare och definitivt inte de första åren efter det.

Men sen fick jag barn 1982 och framåt så då fick julen lite innebörd igen.

Nu när vi bor så trångt och rörigt blir det inte mycket städat och pyntat, dessutom kommer inte yngsta dotter ner från Åsele så vi blir inte så många.

Mannen gör saker jag ber om men jag har ju bättre smak så jag pyntar, haha.

Postat av: anne

Det räcker med det du tar fram och känner dig nöjd med, inte behöver du vara präktig för någon annans skull.

2011-12-10 @ 10:30:05
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Znogge

Opräktig eller inte! Det handlar väl bara om vad som är viktigt för en. Finns inga rätt eller fel tycker jag.

2011-12-10 @ 10:36:25
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Suss

Nu kände jag mig träffad, för visst var det mig du menade?

Du, gläds istället för allt fint modern har gjort. Minns hur hon gladdes åt att göra det, för att hennes arvingar en gång i världen, lite senare än i hennes liv, skulle njuta av att ta fram sakerna och minnas henne. Så kände jag förr med mormors saker som jag fick av mor och numera även det som vi hade hemma när jag var yngre. Fast, visst saknar man dem, men det är väl normalt antar jag? Hoppas du får en opräktigt skön tredje advent!

2011-12-10 @ 15:42:42
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Veiken

Jag är precis lika "kass" som du. Så lite jobb som möjligt när det gäller jul. Den blåser ju snart över.....

Svar: Sonen har åkt som en skottspole mellan Sverige och Dubai dom senaste åren, men nu är det nog sista gången dom är där. Bäste kompisen som bor där ska snart hem. Har ingen aning om det svajar på 124 våningen, men ska ta reda på det....

2011-12-10 @ 17:36:35
URL: http://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback