Ansökan om lärarlegitimation...

... skickade jag nu äntligen. Det var i elfte timmen för att få den behandlad kostnadsfritt. Efter nyår kostar det en rejäl slant att få ut sin legitimation så min avsikt var att skicka den på det här året. (Får nu uppgiften via kommentar att jag blivit felinformerad, lärarleg kostar inget efter nyår, det är bara de som har en examen efter 1 juli 2011 som får betala. Vore ju rimligt att det är kostnadsfritt. Tack för rättelsen!)  Sen återstår att se vad jag blir legitimerad som. Men jag har gjort så gott jag kunnat för att få med allting. Personbevis var förresten väldigt lätt att få via nätet, bara att beställa och så kom det automatiskt per post.

Syftet med lärarlegitimation är att få en slags kvalitetssäkring av lärare tror jag. Lärare ska  både vara  bra och ha rätt utbildning. Förhoppningsvis leder det till att duktiga lärare som inte har utbildning för jobbet ska kunna hjälpas till att få det. Det har funnits en frestelse i kommunerna att anställa outbildade lärare istället för att lönemässigt kriga om lärare med rätt lärarutbildning. Det har bidragit till att hålla nere lönerna på ett felaktigt sätt.  





Kommentarer
Postat av: Selma

Kanske är det ett steg i rätt riktning men jag tycker att det är mycket när det kommer till skolfrågorna som känns mer som populism än som ett allvarligt försök att lösa skolans problem.

Postat av: Inga Magnusson

Selma: Nja, jag är inte säker på att just lärarlegitimation är särskilt populistiskt. Jag tror att det kan vara ett steg i rätt rikting i alla fall. Det kommer att bli svårare att anställa obehöriga lärare och som jag skriver så bör lärare vara både bra och utbildade. Sen har skolan många andra bekymmer som man inte löser med detta.

2011-12-29 @ 08:59:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag skickade in min ansökan redan i augusti, men än har jag inte hört så mycket som ett pip från skolverket...

2011-12-29 @ 13:55:38
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Herta

Kanske man skulle göra nångång trots att jag inte är lärare.

2012-01-01 @ 18:20:02
URL: http://www.hertabloggen.blogg.se.
Postat av: Anonym

Legitimationen kostar inte alls efter nyår. De enda som behöver betala är de som tagit ut sin examen efter den 1 juli 2011.

2012-01-04 @ 09:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback