"Änglamakerskan" ...

... av Camilla Läckberg har jag läst ett tag nu. Men jag fixar den inte, lika bra att erkänna. Det är för många parallella stories.  Antingen är jag för senil, eller också är min basic simultankapacitet för dålig. Hon skriver alltså skeenden i olika tidsepoker i vartannat kapitel ungefär och så kommer levnadsteckningar av ett antal personer också parallellt med varandra. Kanske hade jag fixat det om jag börjat bokläsningen med att rita upp något slags tankekarta över personerna i boken, men nu gjorde jag inte det. Jag försökte läsa allt det i gammal tid, det med kursiv text först rakt igenom, sen ta det andra. Men det hjälpte inte heller. Till slut fick jag fuska och läsa slutet så jag kunde begripa vad som hade hänt.

Suck! Läckberg är inget för såna här lätt åderförkalkade som jag längre! Trist, för jag vet att jag läst böcker av henne med stor behållning förr.

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Hon är inte ensam om att skriva på det sättet. Det blir vanligare och vanligare. Kan bli lite förvirrande att följa ibland det håller jag med om. Mest spännande när det gäller parallella berättelser är Mons Kallentoft som låter offren tala. Låter lite mysko men det fungerar bra tycker jag.

Postat av: anne

Läckberg lockar mig inte det minsta lilla, har inte läst en enda av henne. Tror nog inte att jag ska göra det heller efter att ha dissat både Nesbö och Theorin som "alla" tycker är så bra.



Däremot håller jag med Gunnar här ovan att Kallentoft, det är grejer det.



Och Roslund & Hellström förstås. :)

2011-12-04 @ 12:40:48
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Båda: Fast det retar mig att jag tror det är ett ålderstecken med brister i simultankapacitet!!!

2011-12-04 @ 18:55:14
Postat av: pillabritta

2011-12-05 @ 17:41:24
Postat av: pillabritta

Har inget med åldern att göra (tror jag). Jag gillar inte Läckberg men gillar verkligen Kallentoft. Fast jag egentligen inte är någon "deckar" nörd.

2011-12-05 @ 17:43:34
Postat av: Inga Magnusson

Pillabritta: Då väljer jag att tro som Du, det är Läckbergs fel, inte mitt. Ha ha...

Kallentoft måste jag nog testa nu när jag fått så många rekommendationer. Nytt namn för mig

2011-12-05 @ 18:45:01
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback